BAS helpt met je vraag of klacht over vliegverkeer

Heb je een vraag over een vliegtuig dat je zag overvliegen? Wil je weten welke start- en landingsbanen in gebruik zijn? Of wil je een melding doen over geluidshinder? Dan kan je terecht bij BAS: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. BAS helpt je vragen beantwoorden. Bovendien verzamelt BAS alle meldingen over hinder en vliegverkeer, zodat Schiphol, LVNL en het ministerie van IenW daar actie op kunnen ondernemen.

Informatie over vliegverkeer

Alle informatie over het vliegverkeer en baangebruik kan je vinden op de website van BAS: bezoekbas.nl. Je ziet op de homepage meteen waar vliegtuigen rondom Schiphol vliegen, welke banen in gebruik zijn en andere actuele informatie over Schiphol en het vliegverkeer. Ook zie je het laatste nieuws. Bij Vraag & Antwoord vind je alle antwoorden op vragen over baangebruik, baanonderhoud, geluidshinder, luchtkwaliteit, veiligheid, vliegroutes, weersinvloeden en nog veel meer. Staat jouw vraag er niet bij? Dan kan je via een formulier je vraag insturen of bellen met BAS via 020-6015555.

Geluidshinder melden

Wil je een melding maken van hinder door vliegverkeer? Ga dan naar de pagina Melding doen. Om je melding te doen, moet je inloggen. Daarvoor maak je eerst een account aan. Daarna vul je in op welke dag en tijd je overlast hebt ervaren. Het systeem van BAS koppelt automatisch je melding aan de vlucht die op de opgegeven tijd en locatie mogelijk de overlast heeft veroorzaakt. Je kan ook een melding maken over een bepaalde periode. Dan koppelt het systeem je melding aan alle vluchten in die periode. Hiermee heb je direct informatie over de mogelijke oorzaak van ervaren overlast.

Van melding naar maatregel

Het is belangrijk dat je een melding doet als je hinder ervaart. Alle informatie over vluchten die mogelijk overlast veroorzaken is waardevol. BAS kan de hinder niet oplossen, maar alle meldingen samen geven een goed beeld van de ervaren hinder. Deze informatie gebruiken Schiphol en LVNL bij het nemen van hinderbeperkende maatregelen. Zo zijn de meldingen via BAS onder andere van belang geweest voor de maatregelen op minderhinderschiphol.nl. Ook kan het bijdragen aan het creëren van nieuw beleid of aanscherping van wet- en regelgeving.

Lees ook de vorige blogs

  • Burendagen 2023 vol met informatie en spektakel

    Gepubliceerd op:

    Een informatiemarkt, sneeuwvloot in vol ornaat en een indrukwekkende brandweerdemo. De Schiphol Burendagen 2023 gaan de boeken in als meer dan geslaagd.

  • DeNoize test slimme raamtechnologie bij Schiphol

    Gepubliceerd op:

    DeNoize heeft een proefhuisje vlakbij Schiphol gebouwd om hun slimme raamtechnologie te testen die de geluidsoverlast voor omwonenden kan verminderen.

  • Baanonderhoud inplannen met oog voor de omgeving

    Gepubliceerd op:

    Planning van baanonderhoud erg belangrijk. We doen dit zorgvuldig, zodat de kans op uitloop zo klein mogelijk is en de overlast in de omgeving beperkt blijft.