Interview Peter van Wijk en Hans Dorsman: Zo rij je straks naar de nieuwe terminal

Bij een nieuwe terminal hoort ook een nieuwe voorrijweg. Om te zorgen dat we de nieuwe vertrekhallen in 2023 kunnen gebruiken, wordt die weg nu gebouwd. Project manager Peter van Wijk van Schiphol en field engineering manager Hans Dorsman van Royal HaskoningDHV zijn er medeverantwoordelijk voor. En vertellen er graag over.

projectmanager Peter van Wijk

Verbreding Ceintuurbaan-Zuid

De nieuwe voorrijweg wordt eigenlijk een verbreding van het viaduct naar de huidige vertrekhallen. Vanaf het moment dat je de A4 verlaat tot je de huidige terminal bereikt, worden de verhoogde wegen aangepakt. De Ceintuurbaan-Zuid, om precies te zijn. Dit viaduct werd in de jaren 90 aangelegd en wordt nu dus verdubbeld. Doel: de nieuwe terminal erop aansluiten. Daar ligt meteen een grote uitdaging voor Peter en zijn collega’s. ‘Het nieuwe gedeelte moet dezelfde look en uitstraling krijgen’, vertelt hij. ‘Maar wel voldoen aan de eisen van nu.’ Gelukkig ligt Hans van Royal HaskoningDHV daar niet wakker van. ‘We gebruiken bijvoorbeeld zwaardere liggers, of stevigere nokken’, zegt hij ‘Maar uiteindelijk lijken de viaducten straks echt één geheel.’

Je ziet het niet, maar het zit er wel

Veel werk onder de grond is de afgelopen tijd verricht. Peter: ‘Veel kabels en leidingen worden omgelegd of verwijderd. Ook de palen voor het nieuwe viaduct zijn aangebracht. Op dit moment zijn we druk bezig om daar de betonnen poeren bovenop te bevestigen.’ Hans vult aan: ‘Eigenlijk alles wat je niet meer ziet als we eenmaal klaar zijn.’

Stapje voor stapje naar januari 2020

Ook aan de voorbereidende werkzaamheden hadden Hans en Peter hun handen vol. Hans geeft een voorbeeld. ‘We moesten laatst een rand van het bestaande viaduct verwijderen. Klinkt simpel, maar daarvoor moesten we eerst het verkeer van en naar Schiphol Centrum verplaatsen om de veiligheid van automobilisten en de bouwers te garanderen. Aan vrijwel elk klusje zitten dit soort haken en ogen. De afstemming is soms meer werk dan het werk zelf.’ Met deze kennis is het niet vreemd dat de fasering voor het project is opgenomen in een indrukwekkend boekwerk. Peter: ‘We moeten echt stapje voor stapje werken. Maar ook met kleine stapjes komt de oplevering in januari 2020 dichterbij.’

Het zit ‘m in de details

De nieuwe voorrijweg is een project dat van details aan elkaar hangt. ‘Royal HaskoningDHV coördineert de uitwerking van al die details’, vertelt Peter. ‘Zij overzien bijvoorbeeld dat een kruisje op een plattegrond in realiteit een echte lantaarnpaal wordt. Die op de juiste manier wordt geplaatst, vastgeschroefd en van stroom voorzien.’ Hans: ‘We bouwen niet zelf hoor. Dat doet de aannemer BAM. Wij behartigen de belangen voor de opdrachtgever. Schiphol dus.’

Veel partijen bij betrokken

Bij de bouw van het nieuwe viaduct zijn honderden mensen betrokken. Van veel verschillende partijen. ‘Denk bijvoorbeeld aan de hulpdiensten, zegt Peter. ‘Die willen er zeker van zijn dat ze de nieuwe terminal straks makkelijk kunnen bereiken bij calamiteiten. En Schiphol Operations wil zeker weten dat reizigers tijdig hun vertrekhal kunnen bereiken. Alle partijen in de omgeving worden in alle fases van het betrokken’. Zo zijn er heel wat eisen om rekening mee te houden. Die voorrijweg ligt er in 2020. En dan sluit de “voordeur” van de nieuwe terminal naadloos aan op de nieuwe voorrijweg, aldus Hans’.