Interview Peter van Wijk en Hans Dorsman: Zo rij je straks naar de nieuwe terminal
Bij een nieuwe terminal hoort ook een nieuwe voorrijweg. Om te zorgen dat we de nieuwe vertrekhallen in 2023 kunnen gebruiken, wordt die weg nu gebouwd. Project manager Peter van Wijk van Schiphol en field engineering manager Hans Dorsman van Royal HaskoningDHV zijn er medeverantwoordelijk voor. En vertellen er graag over.


Verbreding Ceintuurbaan-Zuid
De nieuwe voorrijweg wordt eigenlijk een verbreding van het viaduct naar de huidige vertrekhallen. Vanaf het moment dat je de A4 verlaat tot je de huidige terminal bereikt, worden de verhoogde wegen aangepakt. De Ceintuurbaan-Zuid, om precies te zijn. Dit viaduct werd in de jaren 90 aangelegd en wordt nu dus verdubbeld. Doel: de nieuwe terminal erop aansluiten. Daar ligt meteen een grote uitdaging voor Peter en zijn collega’s. ‘Het nieuwe gedeelte moet dezelfde look en uitstraling krijgen’, vertelt hij. ‘Maar wel voldoen aan de eisen van nu.’ Gelukkig ligt Hans van Royal HaskoningDHV daar niet wakker van. ‘We gebruiken bijvoorbeeld zwaardere liggers, of stevigere nokken’, zegt hij ‘Maar uiteindelijk lijken de viaducten straks echt één geheel.’
Je ziet het niet, maar het zit er wel
Veel werk onder de grond is de afgelopen tijd verricht. Peter: ‘Veel kabels en leidingen worden omgelegd of verwijderd. Ook de palen voor het nieuwe viaduct zijn aangebracht. Op dit moment zijn we druk bezig om daar de betonnen poeren bovenop te bevestigen.’ Hans vult aan: ‘Eigenlijk alles wat je niet meer ziet als we eenmaal klaar zijn.’
