Daarom adverteer je rond evenementen op Schiphol

Nederland is populair als het om de organisatie van conferenties, festivals en andere evenementen gaat. Dat komt onder andere door de centrale ligging in Europa en de uitstekende bereikbaarheid. Veel internationale bezoekers komen aan op onze luchthaven. Dat maakt Schiphol de ideale plek om jezelf te laten zien, voor een warm welkom te zorgen of mee te liften op de positieve vibe rond bijzondere evenementen.

Opvallen rond nationale feestdagen

Officieel mogen we de Gay Pride (700.000 bezoekers) en het Amsterdam Dance Event (450.000 bezoekers uit 90 landen) niet als nationale feestdag bestempelen, maar qua uitstraling en internationale aantrekkingskracht doen ze weinig onder voor Koningsdag. Elk jaar trekken de evenementen honderdduizenden mensen, waaronder een steeds groter buitenlands publiek. Vanaf het moment dat deze reizigers voet op Schiphol zetten, liggen er voor merken allerlei kansen om ze alvast in de juiste stemming te krijgen.

Zo liet KLM zich rond Koningsdag van zijn meest vaderlandslievende kant zien door toeristen in 60 seconden helemaal King’s Day proof te maken. ING gaf Schiphol extra kleur tijdens de Amsterdam Pride, door onder andere de bagageband in regenboogkleuren uit te dossen. Met hun pop-up store inclusief DJ-booth op het Jan Dellaertplein liet het populaire dancefeest Don't let Daddy Know internationale bezoekers van het Amsterdam Dance Event zien de place to be te zijn.

Beurs- en congresgangers opgelet

In en rond de randstad worden regelmatig allerlei internationale beurzen en congressen georganiseerd. Schiphol is een ideale plek om er aandacht voor te genereren, bezoekers met open armen te ontvangen of ze in de juiste richting in te wijzen. Enkele voorbeelden:

Om de International AIDS Conference 2018 in Amsterdam extra onder de aandacht te brengen, maakte de organisatie op Schiphol pijnlijk duidelijk dat wereldwijd nog steeds veel mensen sterven aan de ziekte. Onder andere via Giant Lightboxes en een speciale koffer met een ingebouwd scherm op de bagageband. Money 20/20 is Europa’s grootste Fintech-evenement, waar knappe koppen van over de hele wereld samenkomen om te praten over de toekomst van geld en financiële dienstverlening. Bezoekers werden op de luchthaven via verschillende schermen en promotrolleys naar hun trein richting de RAI gewezen.

Veel spektakel verwacht in 2020

Volgend jaar komen twee events van wereldformaat naar Nederland: het Eurovisie Songfestival en het Formule 1-circus. De laatste jaren kijken zo’n 180 miljoen mensen naar het Songfestival. Vooral bij Europese reizigers zal het festival dus top of mind zijn. Naar de Formule 1 kijken jaarlijks zo’n 1,4 miljard mensen wereldwijd. En wat te denken van Sail Amsterdam? Het vijfjaarlijkse nautische spektakel trok in 2015 zo’n 2,3 miljoen bezoekers, verspreid over vijf dagen. Kortom: Nederland krijgt komend jaar veel internationale aandacht, dus daar liggen mooie adverteerkansen.

Opvallen rond evenementen?

Wil jij de bagagebanden omtoveren tot een Formule 1-cirquit? Conferentiegangers welkom heten in de aankomsthallen of de internationale bezoekers van het Songfestival wijzen op de mooiste hotspots in jouw stad? Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is mogelijk op Schiphol. Of je nu al een concreet idee hebt, of graag wat advies wilt: Schiphol Media denkt graag met je mee over de creatieve invulling van je plannen.