Smaakmaker op de luchthaven: Old Amsterdam op Schiphol

Van pop-up stores tot promoties en lightboxes: in oktober 2017 was het kaas dat de klok sloeg op Schiphol. Met een uitgebreide campagne voor alle vertrekkende passagiers, had Old Amsterdam de smaak goed te pakken. Reizigers uit binnen en buitenland werden verleid om een heerlijk stukje Nederland mee huiswaarts te nemen. Het resultaat? Internationale reizigers liepen weg met het oer-Hollandse kaasmerk en verkopen schoten de lucht in.

Cheese Buy Fly

Met een uitgebreide campagne wilde Old Amsterdam buitenlandse reizigers verleiden om de kaas te proeven en een heerlijk souvenir te kopen om mee naar huis te nemen.

‘We wilden ons imago en de merkwaarden van Old Amsterdam bij internationale consumenten verbeteren, en de verkopen in het buitenland stimuleren. Dankzij deze campagne hebben we ons merk wereldwijd verder op de kaart gezet bij onze doelgroep.’ - Roos Verpalen, brand manager Old Amsterdam

Zien, proeven en meenemen

De Old Amsterdam-actie vond met name plaats in Lounge 1, 2 en 3. Hier trokken we de aandacht van reizigers via een groot aantal digitale schermen, een opvallende lightbox, een speciaal promopunt en advertenties in etalages. Eenmaal in een Fine Food winkel werden bezoekers ondergedompeld in de wereld van Old Amsterdam. En als deze ervaring ze nog niet had overtuigd, waren er instore promoties en zelfs een heuse kaasproeverij om ze over de streep te trekken.

Op de plattegrond hieronder zie je de verschillende promotieplekken.

Resultaten om je vingers bij af te likken

Door de verkoopcijfers met die van vorig jaar te vergelijken, komt er een bijzonder positief resultaat aan het licht. Van week 40 t/m 44 draaide de campagne in alle lounges op volle toeren. Dit leverde een totale omzetstijging op van 62%. In week 45 en 46 was alleen het promopunt in Lounge 1 nog actief. Dat zorgde nog altijd voor een omzetstijging van 41%.

Resultaten per Lounge

Ook per lounge zien we in oktober flinke sales-pieken. Old Amsterdam draaide maar liefst 148,2% meer omzet in Lounge 1. Lounge 2 eindigde 67,3% in de plus, en in Lounge 3 steeg de omzet met 10,6%.

Resultaten per winkel

Als we specifiek naar de winkels in de lounges kijken, zien we ook daar duidelijke stijgingen. In de Fine Foods winkel van Lounge 1 zet Old Amsterdam wel 129,5% meer om. In de winkel van Lounge 2 is het positieve verschil 30,9% en in Lounge 3 nog altijd 14,7%.