Wie heeft er een oogje op je advertentie?: Eye tracking Schiphol

Honderdduizenden reizigers vinden elke dag hun weg op Schiphol en passeren daarbij tientallen mediaobjecten van verschillende adverteerders. Maar hoeveel van die voorbijgangers hebben daadwerkelijk oog voor je advertentie? Om het effectieve bereik van de objecten te meten, deden we in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ipsos een uitgebreid eye tracking-onderzoek. Door advertenties vanuit het reizigersperspectief te bekijken, leerden we wat er nodig is om je uitingen nóg beter uit de verf te laten komen.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

In het teken van het kwalitatieve onderzoek liepen tientallen reizigers met een speciale hightech bril door Lounge 2 en op de G-Pier. Waar het onderzoek voor was wisten de reizigers niet – dat zou de resultaten kunnen beïnvloeden. Hun oogbewegingen werden door de onderzoekers gevolgd: waar kijken ze naar, hoe lang houden ze hun blik vast en hoe vaak zien ze dezelfde boodschap? Iedere deelnemer werd gecategoriseerd als zakenreiziger of vakantieganger en of ze hun reis op Schiphol beginnen, of de luchthaven als transfer-hub gebruiken. Daarnaast werd achteraf een aantal vragen gesteld, onder andere over wat ze zich nog van bepaalde advertenties konden herinneren.

Wat blijkt?

We volgden in totaal 74 reizigers. Hun oogbewegingen en antwoorden hebben we na het onderzoek geanalyseerd. De belangrijkste inzichten op een rij:

  • Passagiers die vaker naar Schiphol komen en de weg goed kennen, zien in het algemeen meer media-objecten.
  • Dit betekent dat zakenreizigers meer media-objecten zien – vooral in Lounge 2.
  • Reizigers, en met name vrijetijdspassagiers, onthouden media-objecten beter bij de Pier.
  • Objecten met een relevante boodschap (product-advertentie in winkelgebied) werken het beste.
  • Het type passagiers dat je wilt bereiken (beginnen ze op Schiphol of reizen ze via de luchthaven) is erg belangrijk bij de keuze van objecten.
  • Hoog contrast vergeleken met de achtergrond heeft een sterke invloed op het percentage mensen dat oogcontact maakt.

Benieuwd hoe deze conclusies tot stand zijn gekomen? Of wil je de uitgebreide resultaten bekijken? Download dan het volledige onderzoek.