Schiphol was dé plek waar je hem kon zien, testen en beleven - Samsung op Schiphol

"Schiphol is bij uitstek geschikt voor een productlancering of -promotie."

Promo Point Lounge 1 Samsung

Retail Merchandising Officer Sander Rooda van Samsung Nederland vertelt waarom juist Schiphol een slimme optie is. In samenwerking met Schiphol Media lanceerde hij de nieuwe Samsung Galaxy S8. De keuze om de nieuwe smartphone op de luchthaven te lanceren, noemt hij, “bijna vanzelfsprekend.”

“Schiphol was dé plek waar je hem kon zien, testen en beleven”

Met één groot harmonieus scherm van 100 Galaxy S8 smartphones als eye-catcher, benadrukte Samsung de unieke eigenschap van haar nieuwe toestel: het Infinity display. Het bioscoopscherm demonstreerde het Infinity display als naadloos en gestroomlijnd. “Met de lancering wilden we een wow-effect creëren bij de consument, vertelt Sander. De Galaxy S8 was nog niet te koop, we wilden reizigers verrassen door het toestel exclusief te lanceren. Een scherm van 100 smartphones valt gigantisch op. Zo creëerde de lancering een echte stopping power - reizigers bleven kijken.”

plattegrond advertising case Samsung

Awareness creëren

“Het is belangrijk om naast de aandacht- ook een experience te creëren. Daarom kon je bij de promo spot persoonlijk kennismaken met de smartphone; onze promotors gaven dan uitleg. Juist op dat moment kan je geïnteresseerden aan je binden. De zintuigelijke ervaring geeft een extra boost aan je lancering; zien, horen, voelen - het hoort er allemaal bij. Daarom is deze lancering zo goed geslaagd. Consumenten zijn bijtijds en op een unieke manier verbonden met de Galaxy S8. Zoals ik al eerder zei, tijdig awareness creëren voor je product; dat is slimme advertising.”

De lancering in cijfers

Wat het aantrekkelijk maakt om op Schiphol te adverteren, is inzicht in het bereik van je campagne - geeft Sander aan. Schiphol Media beschikt over cijfers, onder andere het aantal reizigers en kan deze meten wanneer er een campagne loopt. Ook heeft Schiphol kennis in huis over het gedrag van de reizigers op de luchthaven. “Dankzij Schiphol Media weten we het optimale bereik; tijdens de lancering liepen er 2,5 miljoen reizigers door Lounge 1. Een gigantisch aantal! Niet iedereen loopt langs de promo spot. Maar we waren prominent aanwezig. Uiteindelijk is de conversie van reizigers die alleen naar het Infinity bioscoopscherm kijken niet te meten. Wél konden we de activiteiten op onze test-smartphones nagaan. Zo zagen we welke apps er werden geopend en welke functies de meeste interesses opwekten. Ook konden we met de input van onze promotors precies opmaken wat de samenstelling van de groep geïnteresseerden was. Kortom, over de lancering op Schiphol zijn we bij Samsung Nederland erg tevreden. Grote kans dat onze volgende lancering weer op Schiphol plaatsvindt.”

Meer weten over de promotie van Samsung en adverteren op Schiphol? Neem contact op met accountmanager Jérôme Legger.

De keuze voor Schiphol

“Allereerst was de vraag; hoe introduceren we de Galaxy S8 bij een zo breed mogelijke doelgroep? De consument gaat niet langer naar de winkel om een nieuw product te zien of een keuze te maken,” vertelt Sander. Dus zocht het team van Sander andere mogelijkheden om de smartphone te introduceren. “Je moet er juist voor zorgen dat het product nog vóór de start van zijn levenscyclus bekend is bij de consument - zo genereer je uiteindelijk meer sales.”

De criteria: 1. Een locatie met een grote diversiteit aan consumenten, 2. Een plek waar je de consument kan verrassen, en 3. De consument moet de tijd hebben om het product te ervaren. “En dan kom je al snel bij Schiphol terecht”, zegt Sander. “Met 63,5 miljoen reizigers per jaar, heb je meteen een high traffic spot te pakken. Daarnaast heeft de consument tijd om je product te ervaren, tijdens de wachttijd op de luchthaven. De reiziger laat zich daarom graag verrassen.” Deze combinatie, maakt het volgens hem ideaal om op Schiphol te adverteren. Vooral wanneer de focus op experience ligt.