Nieuws: Wat zie je op, onder en rond de baan?

De vijf start- en landingsbanen op Schiphol vormen een uniek systeem. Ze liggen in verschillende richtingen waardoor er altijd op Schiphol kan worden geland en gestart, uit welke hoek de wind ook waait.

Gepubliceerd op: 27 juni 2019

Bekijk de afbeelding in groter formaat

Opbouw

Een baan bestaat uit meerdere lagen en is zo’n anderhalve meter dik. De banen moeten sterk genoeg zijn om de grootste vliegtuigtypen te kunnen dragen. De bovenste laag is een 5 mm dikke anti-skid laag. Een hele ruwe laag waardoor vliegtuigen snel kunnen afremmen. Daaronder zitten een laag asfalt, een Cement Treated Base Course en een zandlaag. De nummers staan groot op de baan en zijn vanuit de lucht goed zichtbaar. Zo weet de piloot zeker dat hij op de juiste baan landt. De nummers verwijzen naar de richting waarop de baan ligt, aangegeven met de graden van een kompas.

Strepen

Alle lijnen zijn hulpmiddelen overdag voor de piloot zodat hij weet waar hij zich bevindt. De threshold geeft het begin van de baan aan. Hierna komen de strepen die de touchdown zone markeren. Om de 500 ft (152m) staan markeringen, zodat de piloot weet hoeveel meter hij nog heeft. Witte lijnen geven het midden van de baan aan (de centerline) en de zijkanten (randmarkering).
De lampen zijn visuele hulpmiddelen bij de landing, vooral in de nacht en bij beperkt zicht. Voor de baan staat het Approach Lighting System (ALS). Deze lampen geven aan of de piloot op de juiste aanvliegroute zit. De lampen aan de zijkant van de baan zijn wit, net als de lampen op de centerline. De touchdown zone wordt gemarkeerd met lichten, de touchdown zone lights. De PAPI-verlichting aan de zijkant van de baan in het gras, geeft aan of het vliegtuig de juiste daalhoek heeft.

Afwatering

Zo min mogelijk opspattend water op de baan houdt het zicht goed en voorkomt slippen. Daarom loopt de baan vanaf het midden enigszins af naar de shoulder (zijkant van de baan) toe. In het midden van de shoulder zit een smal gootje van 2 cm breed (een vliegtuigwiel moet er probleemloos overheen kunnen) dat het water verder afvoert.
De rood-wit geblokte palen naast de baan zijn onderdeel van het instrument landing system (ILS). Dit is een radionavigatiesysteem waarmee een landing nauwkeurig en automatisch kan uitgevoerd. ILS maakt veilig landen bij (zeer) slecht zicht mogelijk.
Rondom de meeste banen ligt gras dat besmet is met een schimmel. Muizen houden hier niet van en blijven weg. Goed voor de vliegveiligheid want vogels als buizerds, torenvalken en reigers die graag muizen eten, zoeken hun heil dan ergens anders. Toch vind je nog altijd wel wat vogels rond de baan. Bird control houdt ze op afstand want een bird strike kan grote schade aanrichten aan een vliegtuig en zelfs tot uitval van de motoren leiden.