Nieuws  ·  27 maartAirport Industry Connectivity Report

Amsterdam Airport Schiphol, nr. 1 in Europese directe connectiviteit, nr. 2 in globale directe connectiviteit en nr. 3 in hub connectiviteit in Europa.

Het ACI EUROPE Luchthaven connectiviteitsrapport is een jaarlijkse publicatie van Airports Council International (ACI) Europe. Het rapport geeft een analyse van luchthaven connectiviteit in Europa, hierin wordt gemeten hoe goed luchthavens verbonden zijn met de rest van de wereld. In de laatste editie staat Amsterdam Airport Schiphol op nummer één voor directe connectiviteit naar Europese bestemmingen. Dit laat zien dat Amsterdam Airport Schiphol een ideale keuze is voor Europeanen die Amsterdam en Nederland willen bezoeken, maar ook voor mensen in Nederland die zonder overstap willen reizen naar andere Europese steden. Bovendien staan we op de tweede plaats in globale directe connectiviteit en op de derde plaats in hub connectiviteit in Europa. Dit laat zien dat Amsterdam Airport Schiphol ook wereldwijd een belangrijke luchthaven is. Deze connectiviteit biedt niet alleen voordelen voor reizigers, maar het biedt ook kansen voor adverteerders. In dit artikel gaan we in op de voordelen van adverteren op Schiphol en hoe de connectiviteit van de luchthaven gebruikt kan worden voor effectieve campagnes.

Airport Industry Connectivity Report

Waarom is Schiphol’s directe connectiviteit en hub connectiviteit een voordeel voor adverteerders? 

Schiphol’s nummer één positie in direct connectiviteit binnen Europa, tweede plaats in globale directe connectiviteit en derde plaats in beste hub in Europa geeft adverteerders op onze luchthaven de kans een groot en divers publiek te kunnen bereiken.   

De connectiviteitsranking is gebaseerd op het aantal bestemmingen in 2024, in combinatie met de wekelijkse frequentie naar elke bestemming. We hebben de hoogste Europese directe connectiviteit met 183 Europese bestemmeningen, direct vanaf Amsterdam Airport Schiphol, waarvan naar sommige bestemmingen 10 keer per dag wordt gevlogen. Al deze bestemmingen maken het ideaal voor de vrijetijdsreiziger, die steden in Europa bezoekt, of voor de reiziger uit een kleinere stad in Europa die Amsterdam of Nederland wilt bezoeken. Directe vluchten naar steden als Tirana en Oviedo zijn goede voorbeelden van de kleinere steden die interessant zijn voor reizigers. Kijkend naar zakenreizigers, bieden de hoge frequenties naar steden als Berlijn, Stockholm en Londen niet alleen de mogelijkheid voor dagtrips maar ook voor flexibiliteit in de strakke agenda’s. Gemiddeld zijn 27% van de reizigers zakenreizigers en 73% is vrijetijdsreiziger.  

Bovendien trekt onze luchthaven als grote en goed verbonden hub met een toppositie in globale directe connectiviteit veel transitpassagiers aan, namelijk 46% van het totaal aantal passagiers. Deze transitpassagiers komen zowel uit intercontinentale als Europese bestemmingen en brengen gemiddeld tussen de 2 en 4 uur door op de luchthaven, wat de kans op shoppen en interactie met advertenties vergroot.   

Hoe helpt Schiphol’s data, adverteerders bij het bereiken van verschillende passagiers profielen? 

Met 66,8 miljoen passagiers in 2024, is Amsterdam Airport Schiphol zonder twijfel een perfect platform voor merken die hun zichtbaarheid willen vergroten bij een divers publiek. De datamogelijkheden van Schiphol stellen adverteerders ook in staat om specifieke doelgroepen te bereiken. Bij Schiphol Media combineren we data van luchtvaartmaatschappijen, enquête, transactiegegevens en eye-tracking onderzoek. Elke maand worden 5.000 passagiers ondervraagd over hun demografische gegevens, reisplannen en gedrag. Dit helpt ons om de routes die passagiers nemen te voorspellen en om belangrijke gebieden zoals pieren en lounges te identificeren.  

Voor adverteerders bieden de diverse passagiersprofielen mogelijkheden voor gerichte campagnes. Zo kunnen campagnes zich richten op grote groepen Aziatische en Midden-Oosterse reizigers in Lounge 2 en 3, die vaak meer uitgeven aan luxe producten op de luchthaven. Of campagnes kunnen zich richten op een jong publiek bij de H/M-pier, waar 42% van de reizigers jonger is dan 31 jaar. Advertenties kunnen ook seizoensgericht worden uitgevoerd om bepaalde passagiersprofielen te bereiken. Bijvoorbeeld tijdens juli, augustus en december, wanneer 82% van de mensen reist met vrijetijdsdoeleinden. Om een beter inzicht te krijgen in de passagiersprofielen op de verschillende pieren en lounges, download via deze link onze nieuwe Facts & Figures, die zijn samengesteld met de data uit 2024. 

Welke mediaproducten zijn er op Amsterdam Airport Schiphol? 

Met verschillende touchpoints door de luchthaven kunnen adverteerders hun zichtbaarheid maximaliseren in de verschillende gebieden op de luchthaven en tijdens de hele customer journey. Media objecten die wij aanbieden zijn o.a. digitale netwerken, grote digitale schermen, promo locaties, en lightboxen. 

Bereik passagiers die vertrekken, overstappen of aankomen, of focus op specifieke gebieden om de juiste doelgroep te bereiken. Media objecten kunnen worden ingezet tijdens de verschillende fases van de passenger journey: bij het inchecken, in de winkelgebieden, bij de gates en in de bagagehal.  

Elk merk heeft zijn eigen strategie en doelgroep, en we zoeken graag naar de beste mogelijkheden voor jouw merk om te adverteren op Amsterdam Airport Schiphol of een van onze andere luchthavens, Eindhoven Airport of Rotterdam The Hague Airport.  

Volg Schiphol Media

Blijf op de hoogte voor het laatste nieuws, inspiratie cases en ontwikkelingen.