Meld het alsjeblieft!: Noodgeval, incident of onveilige situatie?

Het is van belang dat je elk veiligheidsvoorval (noodgeval, incident of onveilige situatie) bij Schiphol meldt. Waarom? Uiteraard om de juiste actie in gang te zetten. Daarnaast helpt het ons om te kunnen leren en verbeteren op het gebied van veiligheid. Op deze manier houden we samen Schiphol veilig voor reizigers, bezoekers en iedereen die er werkt.

Zie je een levensbedreigende situatie, een onveilige werkmethode, een onveilige verkeerssituatie, een defect snoer of andere veiligheids- of milieurisico’s? Meld het alsjeblieft!

Het onderstaande plaatje laat zien welke meldingen wij onderscheiden en hoe deze gemeld kunnen worden.

Hoe onveilige situaties, incidenten of ongevallen melden

Hoe kun je een veiligheidsvoorval melden?

Noodgevallen

Is er sprake van een levensbedreigende situatie waar elke seconde telt? Bel meteen de Alarmcentrale Schiphol op +31 (0)20 601 2222.

Incidenten en storingen

Als de brandweer, politie of ambulance niet direct nodig is, dan kun je voor Landside en Terminal gerelateerde situaties contact opnemen met het Regiecentrum op +31 (0)20 6012555, of als het op Airside gerelateerde situaties zijn, met de Havendienst op +31 (0)20 601 2116.
Let op: Gevaarlijke technische gebreken en storingen kun je melden bij Schiphol via +31 (0)20 601 2550. Er is 24/7 een technische dienst beschikbaar die de situatie kan veiligstellen of oplossen.

Safety suggestie?

Een safety suggestie kun je doorgeven via het onderstaande formulier. Jouw suggestie wordt besproken binnen het Schiphol veiligheidsteam en gebruikt voor het leren en verbeteren op het gebied van veiligheid.

Arbeidsongeval

Voor specifieke arbeidsongevallen is een apart formulier beschikbaar:

Veiligheidsprocedures

In het onderstaande document vind je de Schiphol procedures voor het melden, registreren en onderzoeken van veiligheidsincidenten.

Veelgestelde vragen over het melden van veiligheidsvoorvallen (noodgevallen, incidenten en onveilige situaties)

Waarom is het melden van veiligheidsvoorvallen zo belangrijk?

We willen Schiphol zo veilig mogelijk maken en we streven daarom naar nul veiligheidsincidenten. Om noodgevallen, incidenten en onveilige situaties te voorkomen, is het belangrijk dat we een goed inzicht hebben in wat er (bijna) misgaat op het gebied van veiligheid. De meldingen die we doorkrijgen analyseren we om trends te kunnen herkennen, de oorzaken te begrijpen en (nieuwe) risico's te identificeren. We leren van gebeurtenissen en treffen maatregelen om ze te voorkomen.

Is het verplicht om veiligheidsvoorvallen te melden?

In artikel 16 in de Schipholregels staat over het rapporteren van noodgevallen, incidenten en onveilige situaties het volgende: alle medewerkers, (main) contractors en derde partijen moeten veiligheidsvoorvallen melden. Als er een onderzoek gestart is, ben je verplicht om de luchthaven te voorzien van alle benodigde informatie.

Welke situaties moet ik melden?

Meld alle voorvallen op het gebied van gezondheid, veiligheid of milieu, op Amsterdam Airport Schiphol plaatsvinden Dit kan uiteenlopen van een kapotte tegel tot een dodelijk ongeval.

  1. Noodgevallen/ongelukken: gebeurtenissen waarbij de hulpdiensten nodig zijn of die levensbedreigend zijn en waar elke seconde telt. Denk hierbij aan een ongeluk met letsel of brand. Bel direct met de alarmcentrale op +31 (0)20 601 2222.
  2. Incidenten en onveilige situaties: incidenten die hebben plaatsgevonden en/of gebeurtenissen met (kans op) letsel of schade.

Waar kan ik veiligheidsvoorvallen melden?

Dit hangt af van de locatie van het voorval. Zie onderstaand overzicht:

Let op: bel altijd de alarmcentrale bij noodgevallen/spoed: +31 (0)20 601 2222.

Locatie van voorval Waar melden?
Airside Havendienst: +31 (0)20 601 2116
Landside Regiecentrum: +31 (0)20 601 2555
Terminal Regiecentrum: +31 (0)20 601 2555
Bagage Regiecentrum: +31 (0)20 601 2555
Schiphol-Oost Regiecentrum: +31 (0)20 601 2555

Formulier Safety Suggestie