400 Hz-installaties

Normaal gesproken gebruiken stilstaande vliegtuigen hun kerosine aangedreven hulpmotor of een diesel aggregaat voor elektriciteit en klimaatvoorziening. Om dit terug te dringen hebben wij 73 vliegtuigopstelplaatsen uitgerust met installaties voor walstroom (400 Hz) en pre-conditioned air unit.

DUURZAME TOEKOMST-optimale mobiliteit 3 400 Hz-installaties

Hierdoor hoeven stilstaande vliegtuigen bij deze vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) niet langer hun hulpmotor op kerosine (APU) of een diesel aangedreven aggregaat, ground power unit (GPU) of pre-conditioned air unit (PCA) te gebruiken. Zo hebben wij in 2015 al 53% van alle vluchten elektrisch kunnen afhandelen.

De infrastructuur voor deze walstroom past in het gehele infrastructuurplan van Schiphol.

Op ‘airside’ wordt ook door onze afhandelaren steeds meer elektrisch materieel ingezet. Deze ontwikkeling vraagt een goede afstemming en planning. Naast uitbreiding van elektrisch vervoer investeren wij dus ook in voldoende elektrische oplaadpunten en genoeg elektrische capaciteit. Het elektrisch rijden door de afhandelaren wordt vanuit de luchthaven stevig gestimuleerd door de laadpunten én de stroom gratis ter beschikking te stellen.