Assistentie bij aankomst op Schiphol

Land je op Schiphol en heb je assistentie nodig? Als je op de luchthaven waar je vandaan bent vertrokken assistentie kreeg, dan staat ook op Schiphol hulp voor je klaar. Van het vliegtuig uitstappen totdat je Schiphol verlaat ben je in goede handen. Hieronder vind je het stappenplan zodat je weet waar je op kunt rekenen.

Stap 1: Het vliegtuig uitstappen

Zodra je vliegtuig na de landing bij de gate staat, blijf je rustig in je stoel zitten. Eerst gaan alle andere passagiers van boord. Als je met de andere passagiers van boord gaat, dan bestaat de kans dat we je niet kunnen vinden. De assistent komt aan boord om je in alle rust en veiligheid te helpen uit je stoel te komen. Heb je een rolstoel nodig, dan gebruiken we een speciale rolstoel die in het gangpad past. Zodra je het vliegtuig uit bent, stap je over op een normale (leen)rolstoel. Als je alleen in je eigen rolstoel wilt zitten: geef dit dan bij het aanvragen van je assistentie aan bij je luchtvaartmaatschappij. Dan zorgt je luchtvaartmaatschappij dat je eigen rolstoel bij de vliegtuigdeur voor je klaarstaat. Via de passagiersbrug ga je de terminal in.

Staat je vliegtuig na de landing niet aan een passagiersbrug? Dan kan je, indien dat mogelijk is voor je, via de trap het vliegtuig verlaten. De assistent helpt je hierbij. Als traplopen niet lukt, brengen wij je met een liftwagen of ambulift naar beneden. Met onze rolstoelbus rijden wij je naar de terminal.

Stap 2: Op weg naar de aankomsthal

Eenmaal in de terminal ontmoet je de assistent die je naar je vervolgreis, je verblijf op de luchthaven of naar de uitgang begeleidt. Je kan in je (eigen) rolstoel of lopend begeleiding krijgen. Ook kan je plaatsnemen op een caddy, een elektrisch wagentje, die je vaak deelt met andere reizigers. Je assistent helpt je met in- en uitstappen en blijft bij je. Heb je een medereiziger mee? Dan mag hij of zij alleen mee op de caddy als er genoeg plaats is. Is dit niet het geval, dan zal de assistent met je medereiziger een afspraak maken om elkaar later weer te treffen.

Reis je van buiten het Schengengebied? Dan is de volgende stop de paspoortcontrole, waar de Koninklijke Marechaussee je paspoort of ID-kaart controleert. Daarna ga je door naar de bagagehal.

Stap 3: Je bagage ophalen

De assistent begeleid je naar de juiste bagageband en helpt je bij het ophalen van je ruimbagage. Voor het ophalen van je rolstoel of een ander medisch of mobiliteitshulpmiddel ga je naar de odd-size (afwijkende) bagageband. De assistent helpt hier graag bij.

Stap 4: Naar de uitgang

Vanuit de bagagehal ga je via douane door de schuifdeuren de aankomsthal in. Je bent op de begane grond en kan via Schiphol Plaza naar de treinen, bussen en taxi’s. Ben je met de auto en wil je dat wij je tot aan de parkeerplaats begeleiden? Geef dit dan aan bij de assistent. Verblijf je in een hotel op Schiphol? Dan kunnen wij je naar de hotel shuttlebus brengen.

Reis je verder met de trein? Vraag dan reisassistentie aan via ns.nl. Vervolg je je reis met de bus? Kijk dan op connnexxion.nl voor meer informatie.
Ga je met de taxi? Bel dan de BIOS Groep +31 (0) 20 6530500 voor speciaal vervoer.

Tip!

Geef de assistent duidelijk aan hoe je het liefst wordt begeleid. Jouw wensen zijn leidend in onze dienstverlening.