Tunnelveiligheid

De tunnels die onder de landingsbanen van Schiphol lopen, zijn aangepast. De Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel zijn voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen. In juni 2019 is de Buitenvelderttunnel in gebruik genomen. De Kaagbaantunnel volgde na de zomer van 2019.

Vernieuwing tunnels

Dik drie jaar is er aan gewerkt: de vernieuwing van de tunnels. De verbouwingen aan de Buitenveldertunnel waren het meest ingrijpend. Er zijn kruisingen voor en na de tunnel gekomen om het verkeer in goede banen te leiden, zodat er nu eenrichtingsverkeer in de Buitenvelderttunnel is. Hierdoor wordt het bovendien mogelijk om verkeer eenvoudig om te leiden in geval van een incident in een van de tunnelbuizen. Daarnaast is bij twee van de vier buizen nieuw beton gestort. Zowel de Buitenvelderttunnel als de Kaagbaantunnel zijn voorzien van nieuwe veiligheidssystemen. Het gaat bijvoorbeeld om nieuwe verlichting, omroepinstallaties, ventilatoren, vluchtwegen en brandblusinstallaties. De tunnels worden nu bovendien 24/7 gemonitord door het Regiecentrum in de terminal. Hiermee voldoen de tunnels aan de vernieuwde Tunnelwet.

Bekijk hier het filmpje over de werkzaamheden aan de Buitenveldertunnel

Wist je dat?

  • Bij de betonrenovatie van de Buitenveldertunnel 10.000 m2 betonpuin verwijderd is en 2050 m3 nieuw beton gestort? Voor de versteviging is 120.000 kilo wapening aangebracht en zijn 60.000 lijmankers geplaatst.
  • Tunnelveiligheid een pilotproject is voor Madaster; het kadaster van materialen, opgezet door circulaire bouwgoeroe Thomas Rau? We weten precies wat er in de tunnel aan materialen is gebruikt, wat goed van pas komt als we materialen in andere projecten willen gebruiken in het kader van de circulaire economie. Daarnaast zorgt slimme led-verlichting voor 80% minder energieverbruik.
  • De Buitenvelderttunnel een kunstwerk heeft gekregen? De 146 ramen in de fietstunnel, die dicht moesten vanwege brandwerendheid, zijn nu veranderd in een regenboog van gekleurde vlakken die door de tunnel slingert. De regenboog wordt onderbroken door beelden van de omgeving in lucht, water, wind en aarde. Zo voelen fietsers zich binnen toch een beetje verbonden met het landschap buiten.