Veilig en verantwoord werken op Schiphol

Werk je op Schiphol, dan weet je dat de ontwikkelingen rond het coronavirus behoorlijk wat impact hebben op de luchthaven. Het is fijn om te zien dat we met alle collega’s de schouders eronder zetten om de reiziger weer het vertrouwen te geven dat veilig en verantwoord reizen mogelijk is. Daarvoor is het heel belangrijk dat we zelf goed op de hoogte zijn van de maatregelen die er op Schiphol gelden en ons zelf ook daaraan houden. Top als je daarmee kunt helpen.

Volg de Schiphol updates

Omdat er steeds veel verandert op Schiphol houden we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

15 oktober - Download de CoronaMelder app

Help jij mee de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan? Download dan nu de CoronaMelder app. De app waarschuwt je wanneer je in de buurt bent geweest van iemand met corona zodat je hier de gepaste maatregelen op kunt nemen.

Hoe werkt de app? De app geeft een waarschuwing af wanneer je langer dan 15 minuten in de buurt bent geweest van een persoon met corona. Deze persoon moet de app ook gebruiken. Door middel van Bluetooth kan de app zien hoe dicht je bij iemand in de buurt bent geweest. De app ziet niet waar en bij wie je geweest bent. Heb je een melding gekregen? Dan word je sterk geadviseerd om tot 10 dagen na het contact thuis te blijven en bij klachten je te laten testen.

Je kunt de app hier downloaden

Let op: De app is alleen te gebruiken in Nederland.

4 september - Draag je mondkapje in alle passagiersgebieden

Vanaf 7 september komen er in de terminal twee locaties bij waar het verplicht is je mondkapje te dragen, namelijk in de reclaimhallen en bij de ingang van de COVID-19 teststraat. Dat geldt zowel voor reizigers als medewerkers. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht op locaties waar 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden. Hoewel het dus niet in alle passagiersgebieden verplicht is, roepen we zowel reizigers als medewerkers daar wel toe op. Op een ruime meerderheid van de Europese luchthavens geldt wel een verplichting voor het dragen van een mondkapje op de hele luchthaven. Schiphol wil aansluiten bij internationaal beleid om op deze manier eenduidigheid aan reizigers te bieden, die zij ook van ons verwachten.

31 augustus - Terug uit ‘oranje’ of ‘rood’ gebied? Ga in quarantaine

Kom je van vakantie of bijvoorbeeld familiebezoek terug uit een land of gebied met een oranje of rood reisadvies? Blijf dan thuis en ga in quarantaine. Heb je klachten? Laat je dan testen. Zo voorkom je dat je je collega’s aansteekt.

Er zijn regelmatig wisselingen in de reisadviezen. De meest actuele reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn te vinden op de website Nederland Wereldwijd.

11 augustus - Binnenkort teststraat op Schiphol voor reizigers uit risicogebieden

Binnenkort wordt er een teststraat ingericht voor reizigers die terugkeren uit gebieden met een oranje of rood reisadvies. De teststraat komt in Aankomsthal 3. De testen worden uitgevoerd door GGD Kennemerland.

De reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn te vinden op de website Nederland Wereldwijd.

De teststraat is een aanvulling op al bestaande maatregelen op Schiphol. We werken daarin nauw samen met alle betrokken overheden, autoriteiten en luchtvaartpartners om iedereen veilig en verantwoord te laten reizen.

28 juli - Aanvullende maatregelen mondkapjesbeleid 01/08

De passagiersaantallen stijgen en de drukte in de terminal neemt hierdoor toe. Om de veiligheid van onze reizigers en medewerkers te kunnen garanderen is daarom het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht op locaties waar 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden. Dit geldt voor zowel medewerkers als reizigers.

Dit beleid is sinds 15 juni jl van kracht en is onderdeel van het Protocol ‘Een verantwoorde start en aankomst van je reis’ dat is opgesteld door de luchtvaartsector en de rijksoverheid.

Aanvullende maatregelen mondkapjesbeleid 01/08

Als aanvulling op het huidige beleid geldt dat per 1 augustus personeel dat door een van de staff securityfilters gaat, ook een mondkapje moet dragen. Dit betekent zowel in de terminal als richting airside (doorlaatposten). Daarnaast zal ook Kmar en Douane personeel een mondkapje dragen als zij rondlopen in een van de passagiergebieden waar het dragen van een mondkapje al verplicht is.

Uit recent onderzoek blijkt dat reizigers het wenselijk vinden als het personeel een mondkapje draagt op de locaties waar ook zij een mondkapje dragen. Deze eenduidige uitstraling draagt bij aan een positieve passagiersbeleving en de veiligheid van onze luchthaven.

Wat betekent dit in de praktijk?

Het dragen van een mondkapje in en rond de terminal is dus ook verplicht voor alle Schiphol (mede)werkers op de volgende locaties:

  • Check-in baai*
  • Securityfilters reizigers
  • Securityfilters staff**
  • Odd-size en Reclaim
  • KMar filters*
  • Boarding gates*
  • Busvervoer tussen de parkeerlocatie en de terminal
  • Busvervoer tussen gate en vliegtuig

*Er hoeft geen mondkapje gedragen te worden als de medewerker achter een plexiglaswand zit.
** Personeel dat door securityfilters voor staff gaat, moet per 01-08-2020 een mondkapje dragen. Het security personeel bij het filter draagt al een mondkapje

27 juli - Meer besmettingen: blijf alert en hou je aan de regels

De afgelopen tijd neemt het aantal besmettingen in Nederland toe. Voor je eigen gezondheid en voor de veiligheid op Schiphol drukken we je daarom op het hart:

  • blijf thuis als je gezondheidsklachten hebt en laat je zo nodig testen
  • hou je aan de hygiëneregels
  • hou 1,5 meter afstand. Kan dat niet, draag dan een mondkapje
  • draag je mondkapje waar dat verplicht is. Dat zijn de gebieden waar passagiers ook een mondkapje moeten dragen en per 1 augustus de stafdoorgangen.
  • kom je terug uit een land met code oranje, bijvoorbeeld vanwege vakantie, ga dan 2 weken in thuisquarantaine.

24 juli - Aankomst 4 weer 24/7 open sinds 24 juli

Vanwege het toenemende vluchtaanbod op de G- en H-pier is sinds 24 juli 2020 Aankomstfilter 4 weer elke dag 24/7 geopend. Alleen als er in de nacht geen vluchten zijn kan het filter in overleg tussen Kmar en Schiphol gesloten worden.

16 juli - Naar 50.000 reizigers; meer delen terminal in gebruik

De komende weken wordt het weer drukker op de luchthaven. We passeren de grens van 50.000 reizigers. Vandaar dat ook steeds meer delen van de infrastructuur in gebruik wordt genomen. Vooral de ochtend kent een zeer drukke piek.

Vertrekfilter 3 en vertrekfilter 1

Sinds maandag 13 juli is Vertrekfilter 3 weer dagelijks open tussen 07.00 en 15.00 uur. Vertrekfilter 1 zetten we standaard in de ochtend in.

Reclaim

Sinds maandag 13 juli is Reclaimhal 2 weer volledig open. Reclaimhal 1 volgt naar verwachting op 17 juli.

13 juli - ISMS: Teamwork voor een veilig herstel

Ga jij weer aan de slag nadat je langere tijd niet op het werk bent geweest aan airside? Je bent niet de enige! Bovendien zijn er de afgelopen tijd veel (onderhouds)werkzaamheden geweest, waardoor er zaken aan airside veranderd zijn. En in deze periode komt ook de operatie zelf weer op gang. Daarom is teamwork belangrijker dan ooit. ISMS, het sector safety platform van Schiphol, voert daarom campagne om extra alert te zijn. Let op jezelf en je collega’s!

isms campagne backatwork

9 juli - Help Schiphol de coronamaatregelen na te leven

Langzaam maar zeker neemt het vliegverkeer van en naar Schiphol weer toe. Weliswaar nog niet de aantallen die we gewend zijn, maar vanwege de coronamaatregelen kunnen er toch knelpunten in de operatie ontstaan. Om deze knelpunten te voorkomen, en zo een veilig en verantwoord Schiphol te waarborgen voor jou, je collega’s en natuurlijk onze passagiers, hebben we een nieuwe functionaliteit aan de Airport Community App toegevoegd.

Help data verzamelen

Met de COVID-19 Safety Data-functionaliteit kun jij nu actief bijdragen aan een veilig en verantwoord Schiphol. Dat kan door in de Airport Community App in nog geen 30 seconden zes vragen met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden en een locatie door te geven. De vragen zijn er speciaal op gericht inzicht te krijgen in de mate waarin mensen op de luchthaven zich houden aan de maatregelen in verband met corona (1,5 meter afstand houden, daar waar nodig een mondkapje dragen) en gebruik maken van de desinfectiezones. Dankzij jouw antwoorden krijgen we een goed beeld van waar het wel en nog niet goed gaat.

Zo vaak als je zelf wil

Je kunt je inzichten delen door minimaal eenmaal maar het liefst meerdere keren per werkdag de vragen te beantwoorden. Dat kan zo vaak als je zelf wil. Heb je nog vragen of opmerkingen over het gebruik van de COVID–19 Safety Data-functionaliteit? Mail dan naar OSO_Support@schiphol.nl.

6 juli - Aalsmeerbaan weer inzetbaar voor vliegverkeer

De Aalsmeerbaan is sinds 6 juli weer inzetbaar als start- en landingsbaan voor het vliegverkeer. De baan werd als gevolg van de coronacrisis sinds zaterdag 28 maart gebruikt als parkeerplaats voor vliegtuigen.

Het vliegverkeer blijft bij voorkeur worden afgehandeld op de Polderbaan en Kaagbaan. De Aalsmeerbaan kan sinds 6 juli weer worden ingezet, zoals ook de Zwanenburgbaan of de Buitenveldertbaan, wanneer een extra start- of landingsbaan nodig is of als de wind- en weersomstandigheden en/of de beschikbaarheid van de andere banen daarom vragen.

3 juli - P3 en Privium 3 Parking weer open

P3 en Privium 3 Parking zijn vrijdag 3 juli weer open gegaan. En de eerste boekingen zijn al binnen. Om beter te kunnen bepalen hoeveel bussen we nodig hebben voor een snel en veilig vervoer naar de terminal, vragen we reizigers ons tijdens hun online boeking te informeren over de grootte van hun familie of groep.

30 juni - Opschaling van filters, lounges en pieren vanaf 1 juli

Vanwege de toenemende passagiersaantallen worden delen van de terminal vanaf 1 juli weer in gebruik genomen. Het gaat om Lounge 3 en Lounge 4, de G pier en de MH-pier. Ook een aantal securityfilters kunnen vanaf 1 juli ingezet worden, als dat nodig is. Het gaat om Vertrekfilter 4, het GH-filter en Vertrekfilter 1. Ook Aankomstfilter 4 wordt weer in gebruik genomen.

29 juni - Loopstromenplan Schiphol Plaza; jouw route door de terminal

Om alle loopstromen op Schiphol Plaza in goede banen te leiden en om iedereen te helpen 1,5 meter afstand te houden, is voor Plaza is een loopstromenplan ontwikkeld. Op basis daarvan hebben we Plaza voorzien van bestickering en de wayfinding aangepast.

Is je bestemming in de terminal of op Plaza ? Dan vragen we je deze route te nemen:

  • gebruik deuren A (nabij Rembrandt) of G (Koeriersplein)
  • loop via de winkelstraat

Zo kunnen we het centrum en het gedeelte van Plaza waar het OV stopt ontzien en de capaciteit zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor de doelgroepen Taxi, OV-reizigers en passagiers.

Moet je aan airside zijn? Gebruik dan zoveel mogelijk de doorgangen buiten Plaza: de S-passage, Doorlaatpost 60 en Doorlaatpost 58.

Hier kun je het loopstromenplan bekijken.

26 juni - Dit zijn de nieuwe verkoopautomaten met mondkapjes en handschoenen

Op diverse locaties in de terminal worden verkoopautomaten geplaatst met daarin niet-medische mondkapjes, desinfectiedoekjes, desinfectiemiddel en handschoenen. Het gaat om kleine verpakkingen. Je vindt de automaten onder andere op Schiphol Plaza, in de traverse, in de vertrekhallen en verspreid over het gebied na de security zoals in Lounge 4, bij het EF-filter, de D-pier en in de BC-corridor.

vending machine

19 juni - Meer dan 500 stand alone sanitisers’ worden geplaatst in de terminal

De eerste ‘stand alone sanitisers’ zijn geplaatst bij de toiletgroepen. Er komen ook sanitizers na de securityfilters, op de koppen van pieren en in de vertrek- en reclaimhallen. In totaal worden er meer dan 500 geplaatst in de periode tot half juli.

hand sanitiser

Installeer de Airport Community App

Heb je de Airport Community App nog niet geïnstalleerd op je telefoon of tablet? Download de app dan in de Apple App Store of Google Play via deze link. Je kunt de app herkennen aan het onderstaande logo. Heb je de Airport Community App wel al geïnstalleerd? Dan kan het nodig zijn om je telefoon of tablet opnieuw op te starten om gebruik te kunnen maken van de COVID–19 Safety Data-functionaliteit.

Meer over veilig en verantwoord werken

  • Je eigen gezondheid

    Veilig en verantwoord werken op Schiphol begint met je eigen gezondheid, want die vinden wij het allerbelangrijkst.

  • Reizen van en naar je werkplek

    Om Schiphol goed bereikbaar te houden, vragen we je zoveel mogelijk thuis te werken. Moet je toch op Schiphol zijn?

  • Alle maatregelen op een rij

    Om het risico op een nieuwe uitbraak van het coronavirus te verkleinen, hebben we voor jouw veiligheid en die van je collega’s en de reizigers maatregelen genomen.