Samen maken we Schiphol nog veiliger: Landzijdig toegangsbeleid voor voertuigen

Schiphol heeft een landzijdig toegangsbeleid voor voertuigen in en rondom de Terminalgebouwen. Voor toegang tot de logistieke straten (Expeditiestraat, Transportstraat, Laad- & Loskade), de Dienstenbaan en het Jan Dellaertplein is het noodzakelijk om eerst een veiligheidscontrole uit te voeren. Als Bekend Transporteur doe je dat zelf. Ben je geen Bekend Transporteur? Dan moet de chauffeur eerst langs de RD-passage voor een controle in het Remote Security Center. Op deze pagina’s lees je wat het landzijdig toegangsbeleid betekent voor transportbedrijven, chauffeurs, businesspartners van Schiphol en huurders van Schipholvastgoed.

Wie kan toegang krijgen?

Het landzijdige toegangsbeleid geldt voor alle gebruikers die met een voertuig de stand-offzone ingaan. Gebruikers zijn personen van bedrijven die met een voertuig gebruik maken van de locaties binnen de stand-offzone. Dit zijn bijvoorbeeld leveranciers, transportbedrijven, aannemers of andere partijen die met een voertuig iets komen afleveren, ophalen of een dienst uitvoeren. Het gaat dus niet om de opdrachtgever van een leverancier of transportbedrijf.

Wat is de stand-offzone?

De stand-offzone is een veiligheidsgebied rondom de Terminalgebouwen waar alleen geautoriseerde en gecontroleerde voertuigen met geautoriseerde chauffeurs toegang toe hebben. Deze voertuigen kunnen de stand-offzone betreden via voertuigdoorgangen. Chauffeurs hebben met hun voertuig toegang als ze in het bezit zijn van de juiste autorisaties.

Toegang als Bekend Transporteur of via het Remote Security Center

Om de stand-offzone binnen te kunnen gaat moet de chauffeur en het voertuig zijn geregistreerd en moet het voertuig voorafgaand aan elk bezoek gecontroleerd worden. De veiligheidscontrole van het voertuig kan op twee manieren: als de chauffeur is geregistreerd als Bekend Transporteur voert hij deze controle zelf uit. Is de chauffeur niet geregistreerd als Bekend Transporteur bij Schiphol? Dan moet hij zich bij elk bezoek aan de stand-offzone eerst bij het Remote Security Center melden. Een securitymedewerker van Schiphol registreert daar de chauffeur en registreert en controleert het voertuig.

Toegang als Bekend Transporteur

Komt jouw bedrijf regelmatig met een voertuig bij een van de locaties binnen de stand-offzone? Dan raden we je aan om Bekend Transporteur (BT’er) te worden. Het bedrijf, het voertuig en de chauffeur moeten daarvoor aan bepaalde voorwaarden voldoen. Onder die voorwaarden mag de chauffeur zelf vooraf het voertuig controleren. BT’ers hebben met hun Schipholpas met juiste BT-autorisatie en een Schipholvoertuigpas met BT-autorisatie, vervolgens direct en 24/7 toegang tot de opgegeven locaties binnen de stand-offzone. Op de pagina Bekend Transporteur lees je hoe je Bekend Transporteur wordt.

Bekijk ook de animatie om te weten hoe je als Bekend Transporteur toegang krijgt tot de stand-offzone:

Toegang als Bekend Transporteur

Toegang via het Remote Security Center (RSC)

Hoeft jouw bedrijf niet regelmatig met een voertuig in de stand-offzone van Schiphol te zijn? Of kan of wil het bedrijf geen Bekend Transporteur worden? Dan moet je voorafgaand aan elk bezoek aan de stand-offzone eerst langs de RD-passage voor een controle in het Remote Security Center (RSC). Daar registreert een securitymedewerker van Schiphol de persoonsgegevens van de chauffeur en registreert en controleert hij het voertuig. Daarna krijgt het voertuig binnen een vastgestelde tijd, bij de gewenste voertuigdoorgang eenmalig toegang tot de stand-offzone. Het RSC bevindt zich op vijf minuten rijden van Schiphol en is maandag tot vrijdag geopend tussen 10.00 – 15.00 uur (uitgezonderd officiële feestdagen). Op de pagina Remote Security Center lees je meer over de werkwijze van het RSC, of bekijk in de animatie hoe je via het Remote Security Center toegang krijgt tot de stand-offzone.

Toegang als niet-Bekend Transporteur

Uitzonderingen

Het landzijdige toegangsbeleid voor voertuigen geldt voor alle gebruikers binnen de stand-offzone van Schiphol. Eventuele uitzonderingen op het beleid ontvangen informatie hierover via hun accounthouder van Schiphol.

Toekomstige ontwikkelingen

In de komende jaren zullen meer maatregelen volgen die effect hebben op toegang voor voertuigen tot de Terminalgebouwen van Schiphol:

  • Verminderen druk op logistieke straten: Om de drukte in de logistieke straten en bij de voertuigdoorgangen verder te verlagen, gaat Schiphol op termijn met venstertijden werken. Gebruikers reserveren dan vooraf een tijdsvenster. Verder is er een plan om het bouwtransport van en naar Schiphol Centrum te reguleren met opslag en parkeren op afstand. Dit moet ook leiden tot minder druk op de logistieke straten.
  • Zero Emission Zone: Vanaf 1 januari 2026 worden de logistieke straten van de terminal onderdeel van de zero emission zone. Dit betekent dat hier vanaf 2026 alleen nog bedrijfsauto’s mogen komen die geen schadelijke emissies uitstoten. Er rijden dan alleen nog bestelauto's en vrachtwagens op elektriciteit of waterstof. Hiermee wil Schiphol de uitstoot van schadelijke emissies verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren.