Roadmap duurzaam taxiën

Duurzaam taxiën is in 2030 de standaardmethode op Schiphol. De luchthaven presenteerde onlangs een roadmap waarin de stappen staan om dit doel te bereiken. De eerste stap zijn twee sleepvoertuigen die Schiphol medio 2022 in gebruik neemt. Bij succes zal deze proeffase overgaan in een standaardproces waarbij vliegtuigen duurzaam kunnen taxiën van en naar de Polderbaan.

Minder brandstofverbruik en minder uitstoot

Bij duurzaam taxiën brengt een speciaal sleepvoertuig vliegtuigen van en naar de start- en landingsbaan. De vliegtuigmotoren blijven voor het grootste deel uit. Uit eerder onderzoek blijkt dat duurzaam taxiën op Schiphol gemiddeld een halvering van het brandstofgebruik oplevert en daarmee de CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot omlaag brengt. Gezien de langere afstand kan bij het taxiën naar de Polderbaan de brandstofbesparing oplopen tot 65%.

Schiphol eerste luchthaven wereldwijd die duurzaam taxiën op grote schaal invoert

Voor dit nieuwe taxiproces zijn ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig. Veel van de benodigde aanpassingen zijn nieuw voor de luchtvaart. Bovendien is Schiphol de eerste luchthaven in de wereld die op grote schaal duurzaam taxiën wil introduceren. De roadmap biedt een stappenplan om deze aanpassingen tijdig door te voeren op basis van de nu beschikbare kennis.

Onderdeel van het sectorplan Slim en Duurzaam en Akkoord Duurzame Luchtvaart

Schiphol heeft de roadmap samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services opgesteld. Duurzaam taxiën is onderdeel van het sectorplan Slim en Duurzaam, en van het Akkoord Duurzame Luchtvaart, dat door de sector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gesloten. Het is ook een van de ambities in de Luchtvaartnota van het ministerie van I&W.

Lees ook de vorige blogs: