Ontwikkelingen bij luchtvaartmaatschappijen: Alternatieven en minder verbruik

Onze havengeldtarieven differentiëren onder meer naar geluid en startgewicht. Mede hierdoor zetten luchtvaartmaatschappijen vaker nieuwere toestellen in op Schiphol. En doen luchtvaartmaatschappijen er van alles aan om minder brandstof te gebruiken of alternatieven te vinden.

Win-win situatie door vermindering brandstofverbruik

Luchtvaartmaatschappijen besparen dus op kosten, door het inzetten van nieuwere toestellen. Voor Schiphol zit de winst in minder geluid en emissies, wat past bij onze lange termijn ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2040.

Zo heeft KLM een belangrijke stap voorwaarts gezet door langeafstandsvluchten uit te voeren met haar nieuwe Dreamliners (Boeing 787) in plaats van de klassieke Boeing 747’s. Sinds 2017 zetten ook Aeroméxico en Etihad Airways de nieuwe 787 in. Een ander stil en zuinig toestel voor lange afstanden is de Airbus A350. Singapore Airlines en China Airlines gebruiken dit toestel op de bestemming Amsterdam.

Lichtgewicht trolleys, verpakking en verf

Maar luchtvaartmaatschappijen nemen ook andere maatregelen om hun brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot te verminderen. Servicetrolleys zijn lichter geworden, verpakkingsmateriaal van het eten aan boord verminderd en er wordt zelfs lichtere verf voor de buitenkant van de vliegtuigen gebruikt.

Alternatieven voor kerosine

Een aantal luchtvaartmaatschappijen onderzoekt alternatieven voor het gebruik van kerosine. Vliegen op biobrandstof, waterstof of elektriciteit zijn de meest belangrijke energiebronnen die nu onderzocht worden. KLM, Finnair, Etihad, Qantas Australia, LAN Chile en Air Canada zijn enkele van de luchtvaartmaatschappijen die nu al (gedeeltelijk) vliegen op biobrandstof.