Elektrisch vliegen als alternatief: Volop in ontwikkeling

Diverse partijen onderzoeken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van elektrisch vliegen. Na het succes van de elektrische auto, is het nu de beurt aan het vliegtuig. Bij de luchtvaart speelt de veiligheid echter nog zwaarder. Het duurt dus wel veel langer voordat een elektrisch vliegtuig de lucht in mag.

De eerste stappen zijn gemaakt

Tesla CEO, Elon Musk, heeft al aangekondigd te willen werken aan een 100% elektrisch aangedreven vliegtuig. En ook EasyJet heeft in 2017 aangegeven dat ze in 2027 willen starten en in 2037 volledig elektrisch willen vliegen. Hiervoor zijn ze een samenwerking met Wright Electric aangegaan, Ook in 2017, heeft het bedrijf Eviation Aircraft een eerste prototype van een volledig elektrisch vliegtuig gepresenteerd. De eerste stappen zijn dus al gemaakt, maar elektrisch vliegen is commercieel nog niet interessant.

General Aviation e-platform stimuleert elektrisch vliegen in Nederland

In Nederland zijn ook diverse partijen bezig om elektrisch vliegen te stimuleren en onderzoek te doen. In juli 2018 is het General Aviation e-platform van start gegaan. Doelstelling van het platform is om het vliegen met elektrisch, hybride en andere duurzame vormen van vliegen in Nederland onder de aandacht te brengen van het bedrijfsleven, de overheid en het grote publiek.

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) heeft zelfs al een elektrisch onderzoeksvliegtuigje, de Pipistrel Alpha Electro. Hiermee doen ze meer kennis en ervaring op over elektrisch vliegen. In het Living Lab Electric Flight onderzoekt NLR de mogelijkheid om het bereik van de Pipistrel Alpha Electro te vergroten door middel van nieuwe batterijtechnologie of een brandstofcel en aerodynamische verbeteringen.