Eerste elektrische vliegtuig op Schiphol

24 augustus landde voor de eerste keer een elektrisch vliegtuig op Schiphol. Het gaat om de Pipistrel Velis Electro, geschikt voor twee personen. De Pipistrel is het onderzoeksvliegtuig van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Het wordt door NLR gebruikt om kennis en ervaring op te doen met elektrisch vliegen.

Elektrisch rondje vliegen boven Nederland

De thuishaven van de Pipistrel is Rotterdam The Hague Airport, onderdeel van Royal Schiphol Group. Tussen 24 augustus en 3 september deed NLR een rondje elektrisch vliegen met de Pipistrel boven Nederland. Het toestel deed daarbij verschillende vliegvelden aan, zoals Schiphol en de andere luchthavens van Schiphol Group, Lelystad Airport en Eindhoven Airport. Doel van de ronde boven Nederland was meer vlieguren maken en kennis en ervaring opdoen met elektrisch vliegen.

Schiphol voorstander klimaatneutraal vliegen in 2050

Schiphol Group maakt zich sterk voor duurzaam vliegen. We hebben als doel dat vliegen in 2050 klimaatneutraal is. Elektrisch vliegen kan de CO2-uitstoot van korte vluchten flink omlaag brengen. Daarom stimuleren we elektrisch vliegen. We ondersteunen daarom ook de start-up Power Up. Hieraan nemen onze luchthavens Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport deel, samen met Maastricht Airport en Eelde Airport. Power Up is een leeromgeving voor elektrisch vliegen. Het onderzoekt de haalbaarheid van elektrisch vliegen en de mogelijkheden van een netwerk tussen Europese regio's.

Duurzame brandstoffen goede optie duurzaam vliegen

Op korte termijn en voor grotere toestellen gaan vooral duurzame brandstoffen bijdragen aan duurzamer vliegen. Royal Schiphol Group zet zich daarom in voor het ontwikkelen en produceren van duurzame brandstoffen als bio- en synthetische kerosine, en waterstof. Om gebruik en opschaling te stimuleren, pleiten we al langer voor een verplichte bijmenging van 14% van duurzame brandstof bij gewone kerosine. We zijn dan ook blij dat de Europese Commissie een stap zet met een bijmengverplichting van 5% vanaf 2030 voor alle EU-landen.

Zien hoe de Pipistrel op Schiphol landt?

Lees ook de vorige blogs

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.