Duurzaam taxiën

Schiphol onderzoekt hoe duurzaam taxiën op de luchthaven kan worden ingevoerd. Bij duurzaam taxien wordt een vliegtuig met een speciale vliegtuigtrekker, de Taxibot, van en naar de baan gesleept. Hierdoor kan een vliegtuig zonder motoren taxiën. Het verbruikt dan minder kerosine en stoot dus minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit. Duurzaam taxiën hebben we nodig om ons doel van emissievrije luchthaven in 2030 te bereiken.

Eerste pilot succesvol afgerond

In 2020 heeft Schiphol met een paar partners een succesvolle proef gedaan. Tijdens de proef zijn vliegtuigen naar de start- of landingsbaan gebracht door de Taxibot. Het speciale sleepvoertuig is van Smart Airport Systems, zusterbedrijf van bekende grond-afhandelingsmateriaal leverancier van TLD. Het voertuig, waarvan er momenteel tien ter wereld zijn, wordt aangedreven door een hybride combinatie van elektrische en-diesel motoren. Het verbruikt tijdens het taxiën 95% minder brandstof dan vliegtuigmotoren zouden doen.

Stappenplan opschalen duurzaam taxiën

Vanwege de succesvolle resultaten, is er na de pilot een stappenplan opgesteld om duurzaam taxiën op heel Schiphol de standaardprocedure te maken. De eerste stap zijn de aanschaf van 2 nieuwe Taxibots door Schiphol. Hiermee wordt een vervolgproef gedaan. Daarna zal de proeffase overgaan in een standaardproces. Hierbij kunnen bepaalde vliegtuigtypen duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan. De voorbereidingen hiervoor worden al getroffen.