Duurzaam taxiën

Schiphol onderzoekt hoe duurzaam taxiën op de luchthaven kan worden ingevoerd. Bij duurzaam taxien wordt een vliegtuig met een speciale vliegtuigtrekker, de Taxibot, van en naar de baan gesleept. Hierdoor kan een vliegtuig zonder motoren taxiën. Het verbruikt dan minder kerosine en stoot dus minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit. Duurzaam taxiën hebben we nodig om ons doel van emissievrije luchthaven in 2030 te bereiken.

Eerste pilot afgerond

In 2020 heeft Schiphol met een paar partners een proef gedaan. Tijdens de proef zijn vliegtuigen naar de start- of landingsbaan gebracht door de Taxibot. Het speciale sleepvoertuig is van Smart Airport Systems, zusterbedrijf van bekende grond-afhandelingsmateriaal leverancier van TLD. Het voertuig, waarvan er momenteel tien ter wereld zijn, wordt aangedreven door een hybride combinatie van elektrische en-diesel motoren. Het verbruikt tijdens het taxiën 95% minder brandstof dan vliegtuigmotoren zouden doen.

Schiphol doet deze proef samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Corendon Dutch Airlines, KLM, Transavia, easyJet en afhandelaren dnata en KLM Ground Services.