Doortrekken Noord/Zuidlijn: Met de metro naar Schiphol

Zeven partijen hebben afgesproken om samen 1.025 miljard euro bij te dragen aan het doortrekken van de Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp, en het sluiten van de Ringlijn. Naast Schiphol leveren ook de Vervoerregio, Amsterdam, Haarlemmermeer, Noord-Holland, KLM en NS een bijdrage. Partijen hopen dat het Rijk de rest financiert, bijvoorbeeld uit het Nationaal Groeifonds.

Metrolijn maakt ruimte vrij in Schipholtunnel voor internationale treinen

Als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp kunnen reizigers en werknemers voor korte afstanden de metro nemen. Als meer reizigers met de metro naar Schiphol gaan, komt er ruimte vrij in de Schipholtunnel. De sprinters in de treintunnel zijn dan niet allemaal meer nodig, waardoor extra ruimte ontstaat voor nationale en internationale treinen. Er komen dan mogelijk acht treinpaden per uur in de Schipholtunnel vrij. Die kunnen worden gebruikt voor (extra) verbindingen met, bijvoorbeeld, Eindhoven, Arnhem, Düsseldorf en Berlijn.

Versterking positie van Schiphol als multimodale hub

Schiphol is uniek als multimodale hub. Allerlei vormen van vervoer komen op de luchthaven samen: vliegtuig, trein, bus, auto, en hopelijk straks ook de metro. Om deze positie te versterken investeren we in ons trein- en busstation en pleiten we voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn.

Lees ook de vorige blogs

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.

  • Circulaire oplossing voor PFAS-houdende grond

    Gepubliceerd op:

    Kunnen we met een grondreinigingsinstallatie en een innovatief bakstenenprocedé onze PFAS verontreinigde grond weer hergebruiken?

  • Duurzaam hakken en breken

    Gepubliceerd op:

    Schiphol opent op haar eigen terrein een installatie om ons betonpuin te breken en er nieuwe producten van te maken.