Biobrandstof als alternatief:

Keukenafval dat wordt hergebruikt en niet concurreert met voedsel. Een fantastisch alternatief voor gewone brandstof.

DUURZAME TOEKOMST-verantwoord omgaan met energie 2 reduceren van energieverbruik

Van frituurvet naar biobrandstof

Waar voorheen jouw ‘french fries’ en donuts in lagen, daarmee vlieg je binnenkort misschien wel vanaf Los Angeles of Oslo terug naar huis.

Hoe dat werkt? De Amerikaanse biobrandstofraffinaderij AltAir gebruikt afgewerkt frituurvet als grondstof voor duurzame biobrandstof. Luchthaven Los Angeles World Airports neemt vervolgens, via het Nederlandse bedrijf SkyNRG, deze biobrandstof af en mengt deze met kerosine. Dit betekent dat alle vluchten vanaf Los Angeles World Airports standaard minder CO2 uitstoten. Ook KLM koopt samen met de partners van het KLM Corporate BioFuel-programma deze duurzame biobrandstof in. Daardoor mag zij minder CO2-uitstoot toerekenen aan al haar vluchten vanaf Los Angeles of Oslo.

De rol van Schiphol Group

Wij gebruiken als luchthaven zelf natuurlijk geen kerosine. Maar wij stimuleren wel samen met homecarrier KLM, biobrandstofleverancier SkyNRG en nog een aantal andere partners het grootschalige gebruik van biobrandstof in de luchtvaart. Samen met KLM werken wij ook aan een aantal universitaire onderzoeken en pilots naar de mogelijkheden om de markt voor biobrandstof te ontwikkelen. KLM is op dit gebied één van de meest vooruitstrevende luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Omdat wij dit van harte ondersteunen, hebben wij de deelname aan het Corporate BioFuel-programma van KLM verlengd tot en met 2018.

Vind je het leuk om te zien welke vliegtuigen op dit moment met biobrandstof in de lucht zijn? De ICAO heeft op haar website een live feed van deze vliegtuigen.