Wildlife trafficking

Als je denkt aan smokkel op de luchthaven denk je misschien aan drugs, sigaretten of geld. Maar ook dieren en planten worden gesmokkeld. We noemen dit ‘wildlife trafficking’. Niet alleen dramatisch voor de dieren in kwestie. Maar mogelijk ook gevaarlijk voor de gezondheid van mens en dier en voor de Nederlandse natuur.

19 miljard euro per jaar

Jaarlijks verdienen criminelen wereldwijd zo’n 19 miljard euro aan illegale handel in beschermde plant- en diersoorten. Ook op Schiphol komt de douane de gekste dingen tegen. Complete hoorns van neushoorns, levende papegaaien met hun snavels getapet in lege colaflessen. Maar ook medicijnen waarin delen van beschermde dier- of plantsoorten zijn verwerkt.

Dat ene plantje kan toch geen kwaad?

Dat je bovenstaande zaken niet mee naar Nederland mag nemen zal voor de meeste mensen duidelijk zijn. Maar dat je ook veel fruitsoorten, groentes, planten en zaden niet mag meenemen, is misschien minder bekend. Maar waarom mag dat eigenlijk niet? Dat ene leuke plantje in jouw tuin kan toch geen kwaad? Of die paar exotische vruchten om nog even thuis dat vakantiegevoel op te roepen? Helaas kunnen ze plagen of ziektes bevatten. En een plantje of zaden die je in je tuin zet, kunnen een bedreiging vormen voor planten die van nature in Nederland voorkomen. En er zelfs voor zorgen dat die uitsterven. Ook medicijnen gemaakt van beschermde plantsoorten, zoals orchideeën, mag je niet meenemen. Vandaar dat de douane streng controleert wat er het land inkomt en uitgaat. Wil je weten wat je wel en niet mee mag nemen naar Nederland? Installeer dan de Reisapp: voor reizigers van de Douane.

Oren en ogen op de luchthaven

Dat douanepersoneel precies weet waar ze op moeten letten is logisch. Maar Schiphol vindt het belangrijk dat ook ander luchthavenpersoneel alert is op mogelijke smokkel. Zij zijn immers onze oren en ogen op de luchthaven. Vandaar dat we bezig zijn met het invoeren van een speciaal programma voor MBO-studenten; van bagagemedewerker en facilitair medewerker tot security en stewardess. Want er zijn vaak herkenbare signalen die kunnen wijzen op smokkel. Geluiden of geuren uit iemands koffer, een raar voorwerp dat uit de jas van een reiziger valt of iemand die zich duidelijk afzondert om zijn koffer te openen.

Samen smokkel aanpakken

In 2019 tekende Schiphol, als een van de eerste luchthavens ter wereld, The Buckingham Palace verklaring. Meer dan honderd partijen uit de transportsector zetten zich hiermee gezamenlijk in om illegale handel in beschermde dier- en plantensoorten aan te pakken. Zo werkt Schiphol samen met andere luchthavens zoals van de Galapagos eilanden, Kenia, Zweden en Griekenland. Een smokkelaar reist via meerdere luchthavens: een plek van vertrek, soms een overstap en een aankomstlocatie. Nu verzamelt iedere luchthaven op zijn eigen manier data over smokkel. Eén lijn hierin krijgen is dus wel handig om smokkelroutes beter in kaart te brengen. Als we zien dat een bepaalde luchthaven veel als startpunt wordt gebruikt, kunnen we de controlerende instantie aansporen de uitgaande bagage beter te checken. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld beschermde dieren die smokkelaars levend vervoeren nog proberen te redden.

Lees ook de vorige blogs

  • Schonere frisse lucht

    Gepubliceerd op:

    Binnenklimaat in stilstaande vliegtuigen niet meer geregeld met de hulpmotor op kerosine, maar met elektrisch aangedreven PCA.

  • Test met superbatterij op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Schiphol is de eerste luchthaven met een speciale batterij voor extra opslag elektriciteit. Extra voorraad is nodig voor al het elektrisch materieel.

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.