Wegdek van gerecycled plastic: Weg van gerecycled plastic in gebruik genomen

Schiphol test op de luchthaven of wegen van plastic een goed alternatief zijn voor asfalt- en betonwegen. Op het platform is daarom een stuk plastic wegverharding aangelegd. Eind 2023 volgt een tweede stuk, naast een start- en landingsbaan. De weg is gemaakt van gerecycled plastic afval, afkomstig van de luchthaven. Schiphol is de eerste luchthaven ter wereld die dit doet.

Veel duurzame voordelen

De plastic weg heeft dezelfde rijeigenschappen als asfalt. Om ervoor te zorgen dat de plastic wegelementen niet slijten, zit er op de bovenkant een laagje van steenslag. Dit zorgt ook dat de elementen niet te glad worden bij regenval.
De weg heeft veel duurzame voordelen:

  • plastic afval van de luchthaven krijgt op de luchthaven een tweede leven
  • het is makkelijker in onderhoud dan traditionele wegen
  • het heeft een langere levensduur
  • en is sneller en eenvoudiger te realiseren. Dat scheelt uitstoot van CO2, NOx en fijnstofuitstoot.

Betere en natuurlijke waterhuishouding

De plastic weg draagt ook bij aan een betere en natuurlijke waterhuishouding op Schiphol. Een speciaal systeem in het wegdek vangt het hemelwater op, filtert het en laat het geleidelijk in de grond zakken. Het systeem zorgt ook voor een waterbuffer bij hevige regenval en draagt bij aan een verbeterde grondwaterstand. Ook vangt het filtersysteem vuil op dat van verkeer afkomt, zodat het niet in de berm of het infiltratiesyteem terechtkomt.

Plastic weg past in verduurzamen infrastructuur Schiphol

De plastic weg is een van de manieren waarop Schiphol haar infrastructuur verduurzaamt. De luchthaven is hier al langer mee bezig. Er wordt zoveel mogelijk circulair gesloopt. En bijna 70% van al het sloopmateriaal wordt op de luchthaven opnieuw gebruikt. Verduurzamen van de infrastructuur draagt bij aan het doel van Schiphol om in 2030 een afvalvrije en uitstootvrije luchthaven te zijn.

Na een jaar de balans opmaken

De test met de plastic weg duurt een jaar. Dan weten we hoe de plastic wegverharding zich houdt onder de intensieve belasting op de luchthaven. Ook meten we de slijtage, onderhoudsgevoeligheid en de algemene wegdek kwaliteit van de plastic weg, net als bij onze andere wegen. Als de test goed uitpakt heeft Schiphol het voornemen om in de toekomst meer wegen op de luchthaven te voorzien van dit type wegdek. Schiphol doet de test met partners PlasticRoad, PreZero en VolkerWessels Infra Schiphol.

Lees ook de vorige blogs

  • 10.000 nieuwe laadpunten elektrische voertuigen

    Gepubliceerd op:

    We plaatsen voor 2030 tot wel 10.000 nieuwe laadpunten voor elektrische voertuigen. Ze zijn van groot belang om uitstootvrije luchthavens in 2030 te realiseren.

  • Hernieuwbare brandstof voor grondafhandeling

    Gepubliceerd op:

    Alle voertuigen voor de grondafhandeling zijn overgegaan op de hernieuwbare brandstof HVO100. Hierdoor wordt 98% minder CO2 uitgestoten.

  • Schiphol behaalt hoogste level naar emissievrij

    Gepubliceerd op:

    Schiphol heeft op 23 juni het hoogste niveau 4+ behaald van het Airport Carbon Accreditation-programme (ACA) van Airports Council International (ACI).