Nieuw elektrisch grondmaterieel op Schiphol

We hebben het al voor kleinere typen vliegtuigen, maar het is nu ook beschikbaar voor grote toestellen: een aggregaat op elektriciteit in plaats van diesel. Deze elektrische Ground Power Unit, E-GPU, zorgt ervoor dat een vliegtuig stroom krijgt als het stilstaat op de luchthaven. Stroom is nodig om alle systemen aan boord draaiende te houden.

Stroomvoorziening stilstaande vliegtuigen verduurzamen

Schiphol is al langer bezig om de stroomvoorziening van stilstaande vliegtuigen te verduurzamen. Bij 73 van de 128 gates op Schiphol kunnen vliegtuigen gebruik maken van walstroom. Medewerkers op het platform verbinden de stroomkast via een kabel met het vliegtuig. Doel is om alle gates van een stroomkast te voorzien.

Verminderen uitstoot, verbeteren luchtkwaliteit

Zolang dat nog niet het geval is, moeten de toestellen op een andere manier stroom krijgen. Ook zijn er vliegtuigen, zoals vrachttoestellen, die nooit aan een gate staan. Op die plekken maken vliegtuigen gebruik van een Ground Power Unit (GPU), een mobiele aggregaat. Om de uitstoot op Schiphol te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren, heeft Schiphol een aggregaat op elektriciteit ontwikkeld. Aanvankelijk alleen voor kleinere toestellen, en nu dus ook voor grotere.

Na zes maanden inzetbaarheid en uitrol bekijken

Momenteel loopt er een proef met drie E-GPU’s van het nieuwe type. Onderzocht wordt of het nieuwe elektrische grondmateriaal technisch dezelfde kwaliteit heeft als de huidige dieselaggregaten en of het inpasbaar is voor gebruik op de luchthaven. De proef duurt zes maanden. Op basis van de ervaringen en verzamelde data wordt de inzetbaarheid en uitrol op de luchthaven bekeken. Schiphol heeft momenteel al zeven E-GPU’s voor kleinere toestellen. Ze worden ingezet op de D-pier.

Samenwerking

Schiphol doet de proef met de E-GPU’s voor grote toestellen samen met KLM Equipment Services. De E-GPU’s zijn ontwikkeld met het bedrijf ITW, dat ook de vaste stroomkasten levert.

Lees ook de vorige blogs

  • Nieuw rapport RIVM over ultrafijnstof

    Gepubliceerd op:

    Het RIVM heeft het rapport over langdurige blootstelling omwonenden aan ultrafijnstof gepubliceerd. Schiphol noemt het een belangrijk rapport.

  • Hoe duurzaam zijn verbouwingen op Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Aannemers werken op Schiphol steeds duurzamer. Een mooi voorbeeld is de verbouwing van het Regionals Platform, thuisbasis van KLM Cityhopper.

  • Ultrafijnstof vernevelen: wat levert het op?

    Gepubliceerd op:

    Vernevelen wordt in de bouw gebruikt om stof en fijnstof terug te dringen. We laten nu onderzoeken of het ook ultrafijnstof op de luchthaven kan verminderen.