Hoe duurzaam zijn verbouwingen op Schiphol?

Vertrek je weleens vanaf Schiphol met KLM Cityhopper? Grote kans dat je dan op het Regionals Platform in je vliegtuig stapt. Deze naam hoef je niet te onthouden, hij wordt alleen door medewerkers van Schiphol gebruikt. Wel de moeite waard om te onthouden: het afgelopen jaar is het platform op een zo duurzaam mogelijke manier verbouwd.

De aanleiding: schonere maar grotere toestellen

Aanleiding voor de verbouwing was de vlootvernieuwing van KLM Cityhopper. Een aantal oude toestellen is ingewisseld voor de schonere en stillere Embraer E195-E2. Dat is natuurlijk mooi nieuws. Alleen zijn de nieuwe toestellen breder en langer dan de oudere. En dat heeft gevolgen voor de vaste plek voor Cityhopper op Schiphol, het Regionals Platform.

Zo min mogelijk aanpassingen en maximaal hergebruik

Het platform is niet uitgebreid, maar opnieuw ingericht. En wel zo duurzaam mogelijk. Dus: zo min mogelijk aanpassingen en maximaal hergebruik. De parkeervakken zijn opnieuw gemarkeerd en de enorme lichtmasten zijn allemaal voorzien van led-lampen. Het aantal laadpalen is fors uitgebreid. Zo maakt Schiphol het voor afhandelaren makkelijk om over te stappen op elektrische voertuigen. De rolbanden waarover je bagage het vliegtuig inrolt bijvoorbeeld, gaan steeds vaker op elektriciteit en niet meer op diesel. Hetzelfde geldt voor de bagagekarren.

Inrit naar taxibaan verbreed met gerecycled asfalt

Vanwege de veiligheid is de inrit naar de taxibaan verbreed. Want de nieuwe toestellen zijn zo’n 7 meter langer en breder. Er moesten dus heel wat vierkante meters extra asfalt worden gelegd. Ook dat is zo duurzaam mogelijk gebeurd. Voor het grootste gedeelte is PR asfalt, partieel gerecycled asfalt, gebruikt. Onder meer asfalt dat is vrijgekomen bij het onderhoud aan de Polderbaan is hergebruikt.

Schiphol stimuleert verduurzaming aannemers

Een verbouwing doet Schiphol niet zelf. Die wordt uitgevoerd door een van onze aannemers. Schiphol heeft als doel in 2030 een emissievrije luchthaven te zijn en geen afval meer te hebben. Daarom werken onze aannemers steeds meer met elektrische voertuigen. En zoveel mogelijk materiaal van Schiphol wordt op de luchthaven zelf hergebruikt. Dat scheelt aardig wat transportkilometers. Bij het Regionals Platform heeft de aannemer eveneens op deze manier gewerkt. Dan stap je de volgende keer wellicht toch met een ander gevoel de Cityhopper in.

Lees ook de vorige blogs

  • Nieuw rapport RIVM over ultrafijnstof

    Gepubliceerd op:

    Het RIVM heeft het rapport over langdurige blootstelling omwonenden aan ultrafijnstof gepubliceerd. Schiphol noemt het een belangrijk rapport.

  • Ultrafijnstof vernevelen: wat levert het op?

    Gepubliceerd op:

    Vernevelen wordt in de bouw gebruikt om stof en fijnstof terug te dringen. We laten nu onderzoeken of het ook ultrafijnstof op de luchthaven kan verminderen.

  • Schiphol start met Sustainability Advisory Board

    Gepubliceerd op:

    Het initiatief is ontstaan uit de wens om met onafhankelijke denkers te reflecteren op de ambities van Schiphol op het gebied van verduurzaming van luchtvaart.