Destination 2050

Hoe werken we op Europees niveau aan een CO₂-neutrale luchtvaartsector in 2050? Dat staat in de Europese Roadmap Destination 2050. Schiphol Group heeft er ook aan meegewerkt en is blij met het plan. Het past goed in de ambitie van Schiphol om de luchtvaartsector te verduurzamen.

Concrete afspraken op Europees niveau

Destination 2050 is het plan van de Europese brancheorganisaties op het gebied van aviation, zoals ACI Europe, A4E en ASD. In het plan wordt de route uitgezet naar een Europese CO₂-neutrale luchtvaartsector (net-zero-carbon). Concrete maatregelen om de CO₂-uitstoot te verlagen, zijn onder meer het vernieuwen van de vloot, gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen en efficiency verbeteringen in het luchtruim.

Europese afspraken zijn van groot belang

Schiphol heeft met volle overtuiging aan de Destination 2050 meegewerkt. Een van de pijlers van onze eigen Roadmap Duurzaamheid is immers duurzame luchtvaart. Schiphol wil in 2030 de CO₂-uitstoot van de luchtvaart hebben teruggebracht naar het niveau van 2005. In 2050 is de sector CO₂-neutraal. Dat krijg je alleen voor elkaar door het met elkaar te doen. Daarom zijn de Europese afspraken van groot belang.

Nederland loopt voorop met actieplan Slim en Duurzaam

Je kunt het Europese Destination 2050 vergelijken met het Nederlandse actieplan Slim en Duurzaam. Het Nederlandse actieplan loopt eigenlijk vooruit op het Europese plan. Slim en Duurzaam is het plan van twintig toonaangevende transportorganisaties en kennisinstellingen, waaronder Schiphol Group. Het actieplan Slim en duurzaam levert op zeven thema’s een grote bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart in Nederland.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol