10.000 nieuwe laadpunten: 10.000 nieuwe laadpunten elektrische voertuigen

Schiphol Group plaatst tot 2030 tot wel 10.000 nieuwe laadpunten voor elektrische voertuigen, verspreid over al haar luchthavens. Naast Schiphol gaat het om Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport. De laadpalen zijn belangrijk om het doel van uitstootvrije luchthavens in 2030 te realiseren.

Elektrische voertuigen Schiphol

Gebruikers

Op dit moment maken vooral elektrische personenauto’s gebruik van de laadpunten. Op Schiphol zijn er nu ongeveer 400. Voor deze groep gebruikers wordt de capaciteit de komende jaren aanzienlijk vergroot. Daarnaast komt er ook laadcapaciteit voor elektrische vrachtwagens, bussen en voertuigen voor de grondafhandeling bij.

Schiphol is al een aantal jaren bezig met het elektrificeren van voertuigen op de luchthaven. Het gaat dan bijvoorbeeld om materieel dat nodig is voor de grondafhandeling, maar ook om hotelshuttles, taxi’s en bussen.

Slim opladen

Schiphol gaat de laadpalen slim beheren met het Chargepoint Operator (CPO) platform. Het CPO monitort alle laadvoorzieningen en stuurt ze centraal aan. De laadfaciliteiten worden gekoppeld aan de opgewekte energie van de zonnepanelen op de luchthavens. Daarmee wordt overbelasting van het energienet vermeden en laden gebruikers duurzame energie op als de zon schijnt.

De laadpalen worden geleverd door Ecotap en Combinatie FIMIH. Voor het Chargepoint Operator (CPO) platform is Schiphol een samenwerking aangegaan met Combinatie FIMIH en partner Maxem.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol