Veelgestelde vragen

Waarom moet ik mijn boardingpass laten zien, waar kan ik roken en zijn er op de luchthaven mondkapjes te koop? Als medewerker op onze luchthaven ben je vaak een belangrijke vraagbaak voor onze passagiers. Om ze optimaal te kunnen helpen, hebben we op deze pagina de antwoorden op veelgestelde vragen voor je op een rij gezet.

Kom je er niet uit? Dan kan je een reiziger altijd verwijzen naar de self-service units in onze informatiezone waar hij of zij contact kan leggen met een servicemedewerker.

Kan je een passagier niet verstaan, gebruik dan Google Translate, vraag assistentie aan een collega of bel 020 601 2167 voor de hulp van een Mobile Personal Assistant (MPA).

Veelgestelde vragen

Waar is de transferbalie? En waarvoor kan ik hier terecht?

Volg de borden met ‘Transferbalies’. Vlieg je met een maatschappij die is aangesloten bij Skyteam (bijvoorbeeld KLM)? Dan check je in op T2, T4 of T6. Andere luchtvaartmaatschappijen helpen je verder bij T3, T5 of T9.

Je kunt hier:

  • Een boardingpass voor je volgende vlucht regelen
  • Je vluchtgegevens aanpassen
  • Hulp krijgen wanneer je vlucht is geannuleerd of je deze hebt gemist
  • Een nieuw ticket zoeken en boeken

Als je met KLM reist, kun je ook gebruikmaken van de self-service machines. Volg de aanwijzingen op het scherm van het apparaat om zelf alles te regelen en je boardingpass te printen.

Ik heb drie uur overstaptijd op Schiphol. Kan ik een bezoek brengen aan Amsterdam?

Drie uur overstaptijd is vrij kort. We adviseren – in tijden zonder corona - vijf uur transfertijd aan te houden (als er geen visum nodig is) voor een bezoek aan Amsterdam. Houd rekening met wachttijden bij security en de paspoortcontrole.

Ik ben mijn paspoort verloren/mijn paspoort is verlopen. Waar kan ik terecht voor een nooddocument?

Je kunt terecht bij het Bureau Nooddocumenten in Vertrek 1 achter incheckbalie 8.

Ik ben mijn paspoort verloren in de terminal/in een winkel. Waar kan ik dit laten omroepen?

Je kunt bij de SSU via de video call contact opnemen met een medewerker en daar dit verzoek doen.

Ik heb een paspoort gevonden. Waar kan ik deze afgeven?

Bij de Lost & Found balie in Lounge 1 of 3, danwel bij de KMar politiepost op Schiphol Plaza.

Waar kan ik roken?

Sinds april 2020 mag er niet meer in de Terminal worden gerookt. Transferpassagiers die naar buiten willen om te roken moeten het gebouw via de bagagehal, de zgn. reclaimhal, verlaten en opnieuw betreden via security. Dit kan veel tijd kosten en is ook niet altijd mogelijk als een reiziger Nederland niet in mag zonder visum. De reiziger is zelf verantwoordelijk om op tijd te zijn voor zijn/haar vlucht.

Kan ik nog wel sigaretten kopen?

Ja, tabak is verkrijgbaar op de luchthaven, bij de AKO winkels en de grote Albert Heijn op Schiphol Plaza

Waar kan ik internetten?

Op Schiphol is wifi voor iedereen gratis. Via ons gratis netwerk kunnen reizigers gemakkelijk mail checken en internetten. Selecteer bij de instellingen van de mobiele telefoon ons gratis netwerk ‘Airport_Free_Wifi’. Via dit netwerk ben je vier uur automatisch online. Daarna kun je nog steeds gratis internetten. Je hoeft alleen maar even opnieuw in te loggen. Vragen/problemen? Bel de helpdesk 020 795 0795.

Waar kan ik bellen?

Er zijn geen openbare telefoons meer op Schiphol.

Waar kan ik mijn telefoon of laptop opladen?

Bij de meeste horecagelegenheden vind je oplaadpunen in de tafels en bij de zitgebieden.

Waar vind ik meer informatie over mijn vlucht?

Kijk voor de laatste vluchtinformatie op de monitoren of gebruik de Schiphol App voor meer gedetailleerde informatie.

Tip: download de Schiphol App op je mobiele telefoon voor informatie over vluchten en meer.

Kan ik ergens mijn bagage deponeren voor een paar uur?

In alle lounges staan bagagelockers. Op Schiphol Plaza (landzijde) vind je een centraal bagagedepot met lockers tussen Aankomst 1 en 2, niveau -1. Als transferpassagiers aankomen in Lounge 1 en vertrekken vanuit Lounge 2 of 3 of visa versa dan kunnen zij verwezen worden naar het bagagedepot Kelderplein op Schiphol Plaza (24/7 open, telefoonnummer: 020 7952 843).

Waarom moet ik mijn boardingpass laten zien?

De winkeliers op Schiphol moeten aan de Belastingdienst Douane kunnen aantonen welke goederen zijn verkocht aan een reiziger met een bestemming buiten de EU, omdat hierop het tarief zonder btw van toepassing is. Zo voldoen we dus aan de administratieve verplichting die we hebben.

Waar kan ik tandenborstel/paracetamol/andere drogisterijartikelen kopen?

Lounge 1: bij de parfumerie richting de B/C pier
Lounge 2: bij de drugstore op het mezzanine niveau
Lounge 3: bij de drugstore op de Holland Boulevard richting Lounge 2

Waar kan ik terecht voor een tax refund?

In Lounge 3: bij het douanekantoor/Global Blue, naast de toiletten tegenover de F-pier
In Vertrekhal 3: ter hoogte van incheckbalie 29/30

De passagier moet de artikelen bij zich hebben om te kunnen laten zien. Er moet eerst een stempel worden gehaald bij de Douane waarna de passagier zich met de gestempelde documenten naar Global Blue/Tax Refund of het Travelex punt kan begeven (afhankelijk van welke tax refund partner is aangesloten bij de winkel van de aangekochte artikelen). Ook kan gebruik worden gemaakt van de brievenbussen van Global Blue/Premier/Easy taxfree. Deze zijn te vinden vlak bij de balie van de Douane.

Waar kan ik inchecken?

Verwijs de passagier naar de monitoren met vluchtinformatie of gebruik de Schiphol App.

Waar kan ik door de paspoortcontrole?

In Vertrek 2 (achter incheckbalie 14) en Vertrek 3 (achter incheckbalie 21) zijn paspoortcontroles. Het Tijdelijk Security Filter in de corridor richting Vertrek 1A is alleen securitycontrole. Dat geldt ook voor Vertrekfilter 0/3 (ook in Vertrekhal 1A).

*Let op: dit is als gevolg van corona aan veranderingen onderhevig, check dus de laatste stand van zaken.

Ik ben al laat, moet ik in de rij aansluiten?

Verwijs de passagier naar de incheckbalie waar hij of zij iemand van de luchtvaartmaatschappij kan aanspreken.

Ik heb mijn vlucht gemist, waar moet ik deze omboeken?

Verwijs de passagier naar de servicebalie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Waar kan ik een rolstoel vinden voor een passagier?

De Schiphol-rolstoelen vind je bij parkeergarage P1 en ter hoogte van het Meeting Point op Plaza. Voor het gebruik van de rolstoel heb je een twee euro muntstuk nodig. Deze krijg je retour bij het terugbrengen.

Vertrekkende passagiers die voor hun vervoer geen persoonlijke assistentie nodig hebben, maar slechts een rolstoel, kun je voor een rolstoel verwijzen naar de assistentiebalies van Axxicom Airport Caddy. Deze balies bevinden zich in de corridor richting Vertrek 1A , in Vertrek 2 achter check-in balie 9 of in Vertrek 3 achter check-in balie 21 en 27.

Waar kan ik mijn boardingpass printen?

Printen kan bij Service Point in Aankomst 4 (kosten € 7,50) of bij de self-service kiosk. Een E-ticket hoeft niet te worden geprint

Waar kan ik aan airside een boarding pass printen?

Dat is helaas niet mogelijk.

Alle bagage is gelost en ik heb mijn koffer nog niet. Waar moet ik heen?

Vraag de passagier om zijn ticket/bagage claimtag, daarop staat welke afhandelaar verantwoordelijk is voor de bagage. Stuur de passagier naar de balie van de juiste afhandelaar.

Waar koop ik treinkaartjes?

In de Reclaimhal of op Plaza bij de gele machines of bij de balie van de NS (ook op Plaza)