Steeds meer duurzame energie

Schiphol Group is bezig met de transitie naar duurzame energie. Zo draaien alle luchthavens van Royal Schiphol Group op 100% windenergie, koelen en verwarmen we steeds vaker gebouwen met warmte-koudeopslag en zetten we steeds meer zonnepanelen neer. Veel van onze voertuigen zijn elektrisch en we breiden dat aantal steeds verder uit.

Wat hebben we al gedaan?

100% op windenergie

Sinds 1 januari 2018 draaien alle luchthavens van Royal Schiphol Group voor 100% op windenergie van Eneco.

Walstroom

Normaal gesproken gebruiken stilstaande vliegtuigen hun kerosine aangedreven hulpmotor of een diesel aggregaat voor elektriciteit en klimaatvoorziening. Om dit terug te dringen hebben wij 73 vliegtuigopstelplaatsen uitgerust met installaties voor walstroom (400 Hz) en pre-conditioned air.
Hierdoor hoeven stilstaande vliegtuigen bij deze vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) niet langer hun hulpmotor op kerosine (APU) of een diesel aangedreven aggregaat, ground power unit (GPU) of pre-conditioned air unit (PCA) te gebruiken.

Elektriciteit voor het vliegtuig

Vliegtuigen die niet aan een gate staan maar op het platform, krijgen hun energie van een verrijdbare Ground Power Unit, de GPU. Schiphol heeft sinds kort een pilot met vier GPU’s op elektriciteit. Deze vervangen de dieselvariant en leiden tot minder de uitstoot van de luchthaven. Als deze test succesvol is, worden alle opstelplaatsen waar geen walstroom beschikbaar is, voorzien van een e-GPU.

GTL voor platformverkeer

KLM gebruikt gas-to-liquid Diesel (GTL) voor platformverkeer (bagagetreinen, pushback-tractoren, laadplatforms), totdat elektrificatie van deze voertuigen is afgerond. GTL is een schoner alternatief voor diesel, het bevat minder vervuilende stoffen. De eerste meetresultaten wijzen op een NOx-emissiereductie van 16 tot 18%.

Elektrische bussen op het platform

Schiphol heeft elektrische bussen op het platform geïntroduceerd. Inmiddels zijn er 53 van deze bussen. Ongeveer 90% van de buspassagiers wordt met een elektrische bus van de gate naar de terminal vervoerd en andersom. Dit leverde tot dusver een reductie van 2,9 ton NOx op.

Duurzame gebouwen

Veel van de gebouwen – kantoren, terminal, parkeergarages - op onze luchthavens worden gebouwd en beheerd volgens het LEED-gold certificaat. Dit is het op een na hoogst haalbare certificaat in duurzaamheid. Hiervoor wordt een gebouw onder meer beoordeeld op waterbesparing, energiezuinigheid, materiaalkeuze, binnenmilieu en innovatie.

Light-as-a-service

Vrijwel alle halogeenverlichting is vervangen door LED-verlichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘Light-as-a-service’, waarbij de leverancier eigenaar blijft van de verlichting. Zo worden duurzaamheid en hergebruik maximaal gestimuleerd.

Lelystad Airport

De afhandeling van vliegtuigen op Lelystad Airport is vrijwel volledig geëlektrificeerd.