Schone vliegtuigen betalen minder

Schiphol stimuleert luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen door ze minder te laten betalen voor schonere toestellen. De komende twee jaar wordt het steeds goedkoper voor schonere toestellen en steeds duurder voor vervuilende toestellen. Op Nederlandse luchthavens zijn de aan- en uitvliegprocedures inmiddels zo ingericht dat er zo min mogelijk brandstof wordt gebruikt bij het stijgen en dalen en er dus minder uitstoot, zoals stikstof, is.

Wat hebben we al gedaan?

Aanpassen havengelden

Schiphol heeft haar havengelden gedifferentieerd op geluidsklasse en gewicht. Hiermee loopt Schiphol wereldwijd voorop in het stimuleren van verduurzaming. De komende twee jaar wordt het steeds goedkoper voor schonere toestellen en steeds duurder voor vervuilende toestellen. Uiteindelijk betalen vanaf 2021 airlines voor de meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen 180% van het basistarief. Voor de meest stille en schone vliegtuigen betalen zij 45% van het basistarief.

Efficiënt dalen en stijgen

De meeste vliegtuigen op Nederlandse luchthavens gebruiken een reduced take-off thrust-procedure. Dit betekent dat toestellen de baanlengte zo efficiënt mogelijk gebruiken om op te stijgen. Daardoor hoeven vliegtuigen minder ‘gas te geven’ en dalen emissies, zoals stikstof.

Na een landing op Schiphol remmen vliegtuigen af op de motor. Door de stuwkracht van de motoren om te draaien met de straalomkeerders remt het vliegtuig sneller af. Hierdoor hoeven de remmen op de banden minder werk te verrichten, waardoor deze minder snel slijten. Met Idle reverse thrust blijven de motoren stationair draaien en worden de remmen op de banden meer gebruikt. Daarmee wordt brandstof bespaart en dat zorgt voor minder emissies.

Met de Noise Abatement Departure Procedure (NADP2) wordt efficiënter gevlogen. De vleugelkleppen worden snel na de start ingetrokken waardoor met minder weerstand kan worden gevlogen. Dit bespaart brandstof en levert een reductie van emissies op. Wel beseffen we dat op enkele plaatsen dicht bij de luchthaven en recht onder de vliegroutes hierdoor meer geluidshinder wordt ervaren. In grote gebieden en verder van de luchthaven levert dit juist minder hinder op.