Emissievrije luchthaven

Schiphol wil in 2030 een emissievrije luchthaven zijn. Steeds meer materieel dat we gebruiken voor het luchthavenproces maakt gebruik van elektriciteit. Omdat we het aantal elektrisch aangedreven voertuigen en machines de komende jaren verder gaan uitbreiden, gaan we de capaciteit van ons elektriciteitsnet aanpassen.

Ook bij onze gebouwen vindt al een aantal jaar de transitie plaats naar duurzamer energiegebruik. We nemen duurzaamheidseisen op in aanbestedingen zodat ook onze partners bijdragen aan minder uitstoot.

Verduurzamen gebouwen

Steeds meer gebouwen op Schiphol worden voorzien van warmte- en koudeopslag. Dit is een duurzaam systeem dat energie in de vorm van warmte en koude opslaat in de bodem waardoor we veel minder gas nodig hebben. Hiermee vermindert de uitstoot van ultrafijnstof door gasgestookte installaties. Als we moeten bijstoken met gas, gebeurt dit gedeeltelijk met biogas.

De B-, D, E-, F- en G-pier zijn inmiddels voorzien van een warmte-koudeopslag (WKO). Ook het Hilton-hotel, terminal 3 en diverse kantoorpanden beschikken over moderne WKO-installaties, compleet met warmtepompen en droge koelers. De nieuwe A-pier en A-terminal, het mortuarium en busstation knooppunt Noord hebben helemaal geen gasaansluiting meer en draaien voor 100% op bodemenergie. Uiterlijk 2030 willen we alle gebouwen op het Schipholterrein verwarmen en koelen met WKO.

Steeds meer elektrische voertuigen

Op Schiphol zijn er veel voertuigen: bussen, taxi’s, bagagetreinen, laadplatforms, hotelshuttles, cateringbusjes, huurauto’s. Veel van deze voertuigen zijn al elektrisch en hebben geen uitstoot meer. Elk jaar wordt de elektrische vloot verder uitgebreid.

Elektrische bussen op het platform

Niet alle vliegtuigen hebben een plekje aan een gate, sommige staan elders op het platform. Voor het vervoer van reizigers van hun vliegtuig naar de gate en vice versa zet Schiphol sinds 2015 elektrische bussen in. Vanaf januari 2020 pendelen er in totaal 53 elektrische bussen tussen platform en gate. De dieselbussen worden alleen nog ingezet als het erg druk is. Dat betekent dat 80% van de reizigers tussen platform en gate met elektrische bussen wordt vervoerd.

Walstroom bij de gate

Stilstaande vliegtuigen gebruiken normaal gesproken een hulpmotor op kerosine of een dieselaggregaat als stroomvoorziening, bijvoorbeeld voor de verlichting. Om emissies te verlagen heeft Schiphol 73 vliegtuigopstelplaatsen voorzien van walstroom en pre-conditioned air (gekoelde of verwarmde lucht voor de klimaatregeling in het vliegtuig). Hierdoor wordt meer dan de helft van alle vliegtuigen niet meer met diesel afgehandeld. In de nabije toekomst breiden we het aantal opstelplaatsen met walstroom en pre-conditioned air verder uit.

Elektrische Ground Power Units (E-GPU’s)

Ground Power Units (GPU’s) voorzien vliegtuigen die niet direct aan de terminal staan van stroom. Doorgaans gebruiken ze diesel. Momenteel test Schiphol het gebruik van een aantal E-GPU’s. E-GPUs verbruiken elektriciteit en vervangen de dieselvariant. Daarmee zijn ze een aanvulling op walstroom.

Elektrisch taxiën

Een aantal vliegtuigen taxiet al met één motor en stoot daardoor minder ultrafijnstof uit. We gaan onderzoeken hoe nog meer vliegtuigen met één motor uit kunnen taxiën. Ook gaan we een uitgebreide proef doen om meer te leren over taxiën zonder gebruik van de vliegtuigmotoren. De proef start maart 2020. Als vliegtuigen niet langer zelf taxiën, maar door een trekker worden voortgetrokken, kan dat veel emissie op de grond schelen.