Beperkt treinverkeer van en naar Schiphol

Laatste update: 24 juni 2025 om 06:58

Lees meer
Onderhoud

10 mei - 28 september Buitenveldertbaan in onderhoud

De Buitenveldertbaan op Schiphol is van 10 mei tot en met 28 september 2025 in onderhoud. Dit is nodig om de baan in optimale conditie te houden en te blijven voldoen aan alle veiligheidsnormen. Vanwege de werkzaamheden maakt het vliegverkeer deze periode gebruik van andere start- en landingsbanen. We begrijpen dat dit gevolgen kan hebben voor onze omwonenden en nemen daarom waar dat kan maatregelen om de impact zoveel mogelijk te beperken.

onderhoud-buitenveldertbaan-juli

Werkzaamheden

Het onderhoud aan de Buitenveldertbaan is een gecompliceerd project. Samen met diverse partijen werken we aan een veilige, duurzame en toekomstbestendige luchthaven. Benieuwd hoe zo'n gigantisch project er precies uitziet? Tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan gaan we onder meer: 

  • over een oppervlakte van 360.000 vierkante meter (dat zijn tientallen voetbalvelden) twee asfaltlagen vervangen en scheuren herstellen in de derde laag asfalt; 

  • 14.000 vierkante meter nieuwe markeringen aanbrengen; 

  • energiezuinige ledverlichting installeren; 

  • hemelwaterafvoersystemen verbeteren; 

  • zo'n 400 kilometer kabels en de bijbehorende installaties vervangen en moderniseren. Dat is ongeveer de afstand van Rotterdam naar Parijs.  

Alles in één keer

Het onderhoud aan de Buitenveldertbaan duurt in totaal 20 weken. Dit komt omdat we alle grote en kleine(re) werkzaamheden aan de baan en de omliggende gebieden in één keer oppakken. Zo voorkomen we dat we de baan op een later moment opnieuw buiten gebruik moeten nemen. En dat de onderhoudsperiode in totaal nog langer dan 20 weken zou gaan duren. Bijkomend voordeel is dat de baan nu niet over 7 jaar maar pas over 9 jaar weer in onderhoud moet.  

card burennieuwsbrief 480x436

In de zomer

We hebben ervoor gekozen de werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan in de zomer te plannen omdat het onderhoud in de winter 2 tot 6 weken langer zou duren. Dat heeft meerdere redenen: 

  • In de zomer is er meer kans op mooi weer waardoor we efficiënter kunnen werken en het onderhoud uiteindelijk minder lang duurt.  

  • Omdat we ook de omliggende rijbanen aanpakken, is het platform waar we in de winter vliegtuigen ijsvrij maken tijdens het onderhoud niet bereikbaar. Dit zou logischerwijs tot grote operationele problemen leiden. 

  • We noemen de Buitenveldertbaan ook wel de ‘stormbaan’ omdat we deze vanwege de ligging vaak inzetten bij harde westenwind. Bij onderhoud in de winter – als de kans op westenwind groter is – moeten we vaker andere banen inzetten wat uiteindelijk tot meer hinder in de omgeving zou leiden.   

 

Wat betekent dit voor het vliegverkeer? 

De manier waarop start- en landingsbanen worden ingezet om het vliegverkeer af te handelen, is afhankelijk van een aantal factoren. De Buitenveldertbaan is geen zogenaamde preferente baan. We zetten deze daarom alleen in als andere banen door omstandigheden (zoals het weer of een technisch of medisch noodgeval) niet beschikbaar zijn. Tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan maken we, op momenten dat deze normaal gesproken ingezet zou worden, gebruik van andere start- en landingsbanen. 

We verwachten dat we tijdens het onderhoud voor landend verkeer voornamelijk de Schiphol-Oostbaan vanuit het noordoosten meer zullen inzetten en voor vertrekkend verkeer vooral de Kaagbaan richting het noordoosten. ‘s Nachts zetten we de Buitenveldertbaan alleen in als dat vanwege het weer (met name bij sterke westenwind) noodzakelijk is. Als daar tijdens het onderhoud sprake van is, verplaatsen we het verkeer naar de overige start- en landingsbanen, waaronder mogelijk de Schiphol-Oostbaan. 

Landen en stijgen 1

Hinderbeperkende maatregelen 

We begrijpen dat het onderhoud aan de Buitenveldertbaan tot extra hinder voor omwonenden van onze luchthaven kan leiden. Om die hinder daar waar dat kan zoveel mogelijk te beperken, nemen we een aantal operationele maatregelen.  

Start groot baanonderhoud Buitenveldertbaan Schiphol

Meer weten? 

Wil je meer informatie over het onderhoud aan de Buitenveldertbaan? Bekijk dan deze lijst met veelgestelde vragen.  

Baanonderhoud in 2025

Naast het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan vinden in 2025 ook werkzaamheden plaats aan andere banen. Check hier wanneer welke baan in onderhoud is.  

Dit is ons banenstelsel

Wil jij meer weten welke start- en landingsbanen er zijn op Schiphol en de routes die de vliegtuigen gebruiken?   

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) als je een vraag of klacht hebt over het vliegverkeer.  

Blijf op de hoogte

Wil je graag de stand van zaken rondom het baanonderhoud volgen en op de hoogte blijven van onderwerpen als afwijkend baangebruik en de laatste ontwikkelingen en activiteiten op en rondom Schiphol?