Zorgen voor unieke innovatie in vergaderruimtes: Voice services

Schiphol Real Estate is innovatieve voorloper met implementatie van voice services in smart buildings

“Alexa, ask building, can you dim the lights?” Dit zijn misschien niet de woorden die je snel in een vergaderruimte zou verwachten. Toch is het de normaalste zaak van de wereld bij Spaces, gesitueerd in kantoorgebouw The Outlook op Schiphol. Schiphol Real Estate heeft hier met de implementatie van voice services de oplossing gebracht voor het uitdagende digitale vraagstuk van Spaces: ‘Hoe zorg je voor meer gebruiksgemak in een vergaderruimte waar constant andere gebruikers zijn?’

Gebruiksgemak

Je kunt je voorstellen dat er in Spaces – aanbieder van co-working spaces op Schiphol – elke dag een grote aanloop is van leden en bezoekers. Voor zo’n groep wisselende gebruikers is het prettig dat ze niet hoeven in te loggen met (eenmalige) persoonlijke accountgegevens. Deze gebruikers van de vergaderzalen willen liever snel en gemakkelijk hun voorkeuren in de ruimtes doorvoeren. Daarom heeft Schiphol Real Estate een uniek systeem met voice services ontwikkeld.

Schiphol Real Estate richt zich op het vergroten van het gebruiksgemak voor elke professional, waardoor het implementeren van voice services een logische volgende stap bleek.

Voice services

Schiphol Real Estate ontwikkelde een uniek systeem. Een samenwerking tussen Alexa, Cortana en het gebouw zelf. Alexa is in het gebruik niet afhankelijk van de gegevens van een gebruiker. Oftewel er is geen app of account voor nodig, puur en alleen de stem van de gebruiker en een instructie hoe Alexa opdrachten moet krijgen. Hierdoor kan met een simpele vraag aan Alexa in elke vergaderruimte van Spaces, elke stem de temperatuur en het licht regelen. Ultiem gebruiksgemak in een zakelijke omgeving.

SRE-voice-illustraties Illustratie 2

Met deze innovatieve service ervaren leden en bezoekers de gebruiksvriendelijke manier van werken. Tevens biedt het dé oplossing in ruimtes met (dagelijks) wisselende gebruikers.

Lerend vermogen

Omdat Alexa een sterk lerend vermogen heeft, is het systeem dat Schiphol Real Estate heeft laten ontwikkelen – sinds de implementatie – steeds menselijker en slimmer aan het worden. Door constante analyse en feedback van gebruikers kan het systeem aangepast worden aan hun behoeftes en woordkeuze.

SRE-voice-illustraties Illustratie 3

Meer weten over de innovaties van Schiphol Real Estate in haar zakelijke omgeving? Lees dan deze gerelateerde artikelen: