Multinationals vestigen hun kantoor graag op Schiphol - Internationale allure

Medewerkers van de ondernemingen op Schiphol Central Business District (CBD) ervaren het iedere dag: Schiphol is een toplocatie met internationale allure en een 24/7 levendigheid. Steeds meer bedrijven zoals Danone, Microsoft, Citibank, Reckitt Benckiser, Qlik, Cargill, Smurfit Kappa, Wereldhave, SBM Offshore en vanaf dit jaar ook Samsung, kiezen voor Schiphol. Wat zijn hun beweegredenen hiervoor?

1. The experience, facilities and a dynamic atmosphere

Er is veel te beleven op Schiphol CBD. Je vindt er restaurants, cafés, 24/7 kinderopvang, een pop-up locatie voor kleine ondernemers, events, business centers, en zelfs een kleine bibliotheek. Als werkgever een ideale werkomgeving om talent binnen te halen én te houden.

'Bedrijven gaan voor het complete plaatje,' vertelt Bart van Eerd, director Agency van commercieel vastgoedadviesbureau CBRE. 'Met flexibel in te richten kantoorgebouwen zoals het World Trade Center Schiphol Airport en The Base, en een prima bereikbaarheid per auto, trein en vliegtuig was de ‘hardware’ van Schiphol altijd al goed. Maar bedrijven willen meer dan een kantoorgebouw. Ze willen sfeer, dynamiek, iets te beleven en te doen hebben,' zegt Van Eerd. 'Kinderopvang bij het werk scheelt ouders zomaar een halfuur per dag brengen en halen. Het is goed als werkgevers daar rekening mee houden.'

Werknemers kunnen inderdaad veel beleven. Ze kunnen een boodschap doen op Schiphol Plaza of in de lunchpauze sporten in het fitnesscentrum in The Base of naar de kapper. En elk jaar wordt er een side event van het populaire TEDxAmsterdam gehouden op Schiphol CBD.

2. Perfecte bereikbaarheid via alle belangrijke vervoersvormen

Een van de voornaamste redenen voor bedrijven om te kiezen voor Schiphol CBD is de perfecte bereikbaarheid van de luchthaven. Hier hebben ze alle belangrijke (internationale) vervoersvormen op loopafstand.

'Sommige medewerkers vliegen twee keer per week voor een vergadering naar het buitenland,' weet Thijs Folkeringa, portfolio manager van Schiphol Real Estate. 'Dan maakt iedere minuut verschil. Bedrijven die internationaal zakendoen, besparen veel tijd en geld als werknemers van kantoor naar de terminal kunnen lopen.'

Ook hechten bedrijven waarde aan de aanwezigheid van een treinstation en voldoende parkeerruimte. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld snel een paar uurtjes Amsterdam doen. Van Eerd: 'In binnensteden zijn parkeerplaatsen vaak schaars. Hier op Schiphol is dat beter geregeld. En dat kan net de doorslag geven voor een potentiële huurder om voor Schiphol te kiezen.'

3. De internationale allure geeft een extra buzz

Gasten en medewerkers van internationale bedrijven voelen zich welkom en vertrouwd in de internationale ambiance van Schiphol. Als een van de grootste luchthavens van Europa ligt de wereld hier letterlijk aan je voeten. In een schilderachtig decor van Hollandse luchten stijgt het ene na het andere vliegtuig op en is de ‘buzz’ van een wereldstad 24/7 voelbaar. De prikkelende cocktail van alle mogelijke talen en culturen op Schiphol, draagt hieraan bij.

'Internationale ondernemingen zoeken elkaar op,' vertelt Van Eerd. 'Groot of klein, ze trekken elkaar aan. Net als advocatenkantoren en banken op de Zuidas bijvoorbeeld. Het is een vliegwieleffect. Op Schiphol is 24 uur per dag leven in de brouwerij.'