Nieuws: Voice services: de nieuwste stap in slim en gemakkelijk vergaderen

Schiphol Real Estate ontwikkelt unieke systeem met voice services in vergaderruimtes voor ultiem gebruiksgemak

“Alexa, ask building, can you dim the lights?” Dit zijn misschien niet de woorden die je snel in een vergaderruimte zou verwachten. Toch is het de normaalste zaak van de wereld bij Spaces, gevestigd in kantoorgebouw The Outlook op Schiphol. Daar bieden ze - in samenwerking met Schiphol Real Estate - voice services aan. Als lid en bezoeker ervaar je daardoor ultiem gebruiksgemak in de vergaderruimtes, met je eigen stemgeluid. Helemaal future-proof.

Gepubliceerd op: 6 februari 2020

Elke stem telt

Denkend aan het feit dat er in Spaces elke dag een grote aanloop is van leden en bezoekers, ging Schiphol Real Estate aan de slag met een uitdagend digitaal vraagstuk: ‘Hoe zorg je voor meer gebruiksgemak in een vergaderruimte waar constant andere gebruikers zijn?’ Het gebruiken van een app met vereiste account- en inloggegevens bleek daardoor namelijk niet de juiste match.

Schiphol Real Estate ontwikkelde een uniek systeem - een samenwerking tussen Alexa, Cortana en het gebouw zelf. Het enige wat je hoeft te doen is je stem te gebruiken.

SRE-voice-illustraties Illustratie 2

Alexa is in gebruik niet afhankelijk van de gegevens van de gebruiker. Je hebt er geen app of account voor nodig, puur en alleen jouw stem en een instructie hoe je Alexa opdrachten moet geven. In het nieuwe systeem van Schiphol Real Estate geef je een instructie aan Alexa, die het doorgeeft aan Cortana, omdat die in verbinding staat met het gebouw dat de taak kan uitvoeren. Hierdoor kun je met een simpele vraag aan Alexa in elke vergaderruimte van Spaces, de temperatuur en het licht regelen. Ultiem gebruiksgemak voor jou, want een meeting hoeft niet meer onderbroken te worden voor het downloaden van een app of het zoeken naar de juiste knop in het bedieningsmenu.

Lerend vermogen

Omdat Alexa een sterk lerend vermogen heeft, is dit systeem steeds menselijker en slimmer aan het worden. Door constante analyse en feedback van gebruikers, kan het systeem aangepast worden aan hun behoeftes en woordkeuze.

SRE-voice-illustraties Illustratie 3

Schiphol Real Estate innoveert continu

De keuze voor spraakbesturing als aanvulling op de huidige diensten, is niet zo gek. Sinds de introductie van de eerste commerciële voice services in 2008, is voice hot. Naar verwachting worden in 2020 zelfs de helft van alle zoekopdrachten aangestuurd met een stem, zowel via mobiele apparaten als pc’s. En hoewel steeds meer consumenten gesprekken voeren met de Siri’s, Google Assistants, Cortana’s en Alexa’s van deze wereld, lijkt het bedrijfsleven soms nog wat achter te lopen als het gaat om de slimme inzet van het medium. Tot nu toe.

Schiphol Real Estate is constant op zoek naar manieren om het werken op Schiphol plezieriger en efficiënter te maken voor alle huurders en bezoekers. Wil je meer weten over de voordelen van werken in de business parken van Schiphol? Lees dan deze relevante artikelen: