Nieuws: Spot Schiphol Community: ook daarom vestigen organisaties zich op Schiphol

Inspiratie opdoen tijdens een seminar, je conditie naar een hoger niveau tillen met een bootcamp of andere professionals ontmoeten tijdens een gezellige borrel: er is zoveel te doen binnen de Spot Schiphol Community. Het is een van de redenen dat bedrijven op Schiphol (young) professionals aantrekken. “Met meer dan 100 evenementen per jaar, vinden leden altijd wel een evenement dat bij hen past”, vertelt Annick Oosterlee, Community Manager van de Spot Schiphol Community. Wat maakt deze community zo succesvol? En op welke manier is het een waardecreator voor professionals en organisaties op Schiphol?

Gepubliceerd op: 5 juli 2019

Een community met veelzijdige en hoogstaande evenementen

De Spot Schiphol Community is een on- en offline platform voor iedereen die werkt in het Schipholgebied, het enige gebied in de Randstad met zo’n grote en actieve community. Professionals kunnen gratis lid worden. Met ruim 4060 leden, afkomstig van wel 600 organisaties, zijn professionals van bedrijven als Microsoft, KLM, ABN Amro, GrandVision, Reckitt Benckiser en Handelsbanken, maar ook vele kleinere (flex)huurders met elkaar verbonden.

Het combineren van werk en ontspanning is een trend waar de community succesvol op inspeelt. Daarnaast trekt het jong talent aan. “Door middel van de nieuwe pijlers Work, Play, Balance en Benefits helpen we professionals precies te vinden waar ze tijdens en buiten hun werk naar op zoek zijn”, vertelt Annick. De community organiseert een veelzijdigheid aan evenementen die van hoge kwaliteit zijn. Denk aan inspiratiesessies van The School of Life, een TEDx-event met intrigerende sprekers, sportlessen onder professionele begeleiding, kunstwandelingen en vakspecifieke themalunches.

De community biedt hiermee een meerwaarde aan de werkplek van veel verschillende professionals binnen het Schipholgebied. “En dat maakt het weer aantrekkelijk voor bedrijven die zich hier willen vestigen of gevestigd zijn”, vertelt Annick.

Er is zoveel bedrijvigheid in dit gebied. Waarom zou je professionals niet met elkaar in contact laten komen om elkaar te inspireren en te ontmoeten?”
- Annick Oosterlee, Community Manager Spot Schiphol Community

Professionals inspireren en ontmoeten elkaar

Begin 2020 bestaat de Spot Schiphol Community vijf jaar. Bij de opstart van de community zag Schiphol Real Estate al veel potentie. “Er is zoveel bedrijvigheid in dit gebied. Waarom zou je professionals niet met elkaar in contact laten komen om elkaar te inspireren en te ontmoeten?”, vertelt Annick. De community begon met het organiseren van netwerkborrels voor 20 man. Inmiddels vindt er een zomerborrel plaats waar wel 250 mensen op af komen en een kerstdiner waar zich 400 communityleden aan lange tafels verzamelen. “We zien daarin echt het succes van de community terug”, aldus Annick.

Waar ze verder trots op is, is het feit dat 40% van de evenementen inmiddels vanuit de community zelf wordt georganiseerd. Zo is er een ‘HR-inspiratielunch’ met interessante spreker voor HR-vakgenoten georganiseerd en regelden medewerkers van KLM, Microsoft en Vebego zelf ‘behind the scenes-tours’ voor andere communityleden. “Dat zijn mooie prestaties. Het is gaaf om te zien dat de community steeds meer wordt gedragen door de professionals zelf en dat de community haar vruchten afwerpt.”

spot schiphol annick

De Spot Community blijft zich constant vernieuwen

Inmiddels heeft de Spot Community acht ambassadeurs van verschillende bedrijven aan zich verbonden. Deze ambassadeurs denken maandelijks graag mee over vernieuwing binnen de community. Het is bijzonder dat deze mensen zo betrokken zijn en actief participeren naast hun drukke baan. Ook komt het wel eens voor dat er vanuit communityleden een verbeterpunt wordt ingezonden. “Samen met deze leden kijken wij hoe we die waardevolle input kunnen oppakken. Door met hen in gesprek te gaan, zijn ze nu onze grootste fans”, glimlacht Annick.

Tot nu toe is de Spot Community een groot succes en voor veel professionals een verrijking op zowel zakelijk als persoonlijk gebied. De community dient daarmee als een echte waardecreator voor het Schipholgebied. Het is dan ook niet gek dat de community vaak meeweegt in de beslissing van organisaties om zich in dit business park te vestigen.

Waar de Spot Community in de toekomst graag over na blijft denken is het bieden van nog meer mogelijkheden voor het zakelijk uitwisselen van informatie en diensten tussen professionals van verschillende bedrijven. “Hoe gaaf zou het zijn als je als community samen business genereert of werkt aan gemeenschappelijke, duurzame doelen, zoals het opzetten van een wagenpark met deelauto’s”, vertelt Annick. “Mooi om daarmee aan de slag te gaan!”

Na 5 jaar is het tijd voor een nieuwe, frisse huisstijl die samen met de pijlers Work, Play, Balance en Benefits wordt gelanceerd. Benieuwd? Bezoek hier de website van de Spot Community.