Nieuws: Schiphol Real Estate introduceert slimme bi-directionele laadpalen

In diverse parkeergarages bij de kantoren op Schiphol kun je je elektrische auto opladen. Bij kantoorgebouw The Outlook gaan we vanaf 25 maart nog een flinke stap verder: daar introduceren we bi-directioneel laden. Een slimme manier van laden, waarbij auto en gebouw energie kunnen uitwisselen. Als dat nodig is, levert de auto energie aan het gebouw!

Gepubliceerd op: 25 maart 2019

Waarom bi-directioneel laden?

Naast veertig conventionele laadpalen worden in de parkeergarage van The Outlook twee bi-directionele laadpalen geïnstalleerd, gecombineerd met dynamic load balancing. Daarmee zijn we enerzijds in staat om de piekmomenten in het energieverbruik van het gebouw op te vangen (dankzij bi-directioneel laden); anderzijds regelen we hiermee de constante energieverdeling van auto’s en gebouw efficiënt in (dankzij dynamic load balancing). De slimme bi-directionele techniek maakt het mogelijk om de beschikbare energie optimaal te verdelen tussen gebouw en auto. Het gebouw hoeft op piekmomenten niet simpelweg de vraag aan het reguliere elektriciteitsnetwerk te verhogen, maar kan een uitgebalanceerde energieverdeling toepassen. Zo besparen we energiekosten én belasten we het milieu minder.

Hoe werkt het?

Het energiegebruik van een kantoorgebouw kent per dagdeel verschillende piekmomenten, bijvoorbeeld als de bezetting hoog is en mensen meer faciliteiten gebruiken. Een voorbeeld: wanneer de keuken na de lunch sluit, neemt het energieverbruik sterk af en houd je capaciteit over om elders in te zetten. Op basis van data kunnen we meten wat die piekmomenten zijn en welk energieverbruik te verwachten is. Gaan een of meer auto’s voorlopig nog niet weg? Dan kunnen we met de energie in de autoaccu de energievraag van het gebouw opvangen. ‘Betekent dit dan dat ik, als ik mijn auto wil gebruiken, een lege accu heb?’ Nee zeker niet, want we weten hoeveel auto’s aan de laadpalen staan en we zien – opnieuw aan de hand van geregistreerde data – op welk moment jij van plan bent het gebouw te verlaten. Het systeem weet dus hoe lang jij nog in het gebouw blijft. Ga je weg, dan staat jouw auto opgeladen voor je klaar.

Bi-directionele palen vergroten ook de capaciteit

Een bijkomend voordeel van het systeem van bi-directionele laadpalen gecombineerd met dynamic load balancing is dat we de energievraag beter verdelen over álle gebruikers. Daardoor kunnen we 42 laadpunten aansluiten op de installatie die eigenlijk geschikt is voor 17 laadvoorzieningen. Omdat niet alle batterijen op hetzelfde moment hoeven te worden opgeladen, spreiden we het beschikbare vermogen over de aangesloten auto’s. Zo omzeilen we de grenzen van de elektrische installatie en kunnen we meer elektrische auto’s opladen.

Lage aanlegkosten

Schiphol Real Estate heeft de slimme bi-directionele laadpalen gerealiseerd zonder dat ingrijpende aanpassingen aan de infrastructuur nodig waren, zoals het bijplaatsen van elektrische installaties. Dat scheelde flink in de kosten: normaal is de realisatie van laadpalen door het energieverbruik van 22 kilowatt per paal een aanzienlijke investering. Door de combinatie met dynamic load balancing was uitbreiding van de elektrische infrastructuur niet nodig en hebben we bi-directioneel laden op een efficiënte manier kunnen bereiken.

Slim bi-directioneel laden in praktijk

Vanaf 25 maart 2019 zijn de laadpalen in The Outlook in gebruik. Dan begint het spel van uitwisseling van energie tussen auto’s en kantoorgebouw. We houden de piekmomenten in het gebouw in combinatie met de oplaadvraag van de auto’s nauwlettend in de gaten. Hoe pakt het uit, wat levert het op, wat zijn de besparingen? Zodra de (tussentijdse) resultaten bekend zijn, lees je het op deze nieuwspagina.

In samenwerking met ENGIE

Slim bi-directioneel laden in The Outlook hebben we gerealiseerd in samenwerking met ENGIE Services. Technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE houdt zich bezig met duurzame verandering. Samen brengen we slim laden tot een volgend niveau.

Bi-directioneel laden als stap in de richting van Schiphol Smart AirportCity

Onze businessparken op Schiphol zijn volop in ontwikkeling. Of het nu gaat om bi-directioneel laden, slimme kantoorgebouwen met sensoren, of de uitrol van de roadmap naar onze duurzaamheiddoelstellingen: stap voor stap werken we aan de realisatie van Schiphol Smart AirportCity.