Nieuws: Het eerste jaar van Spacemaker zit erop. Wat zeggen de cijfers?

Gepubliceerd op: 15 januari 2019

Spacemaker, het platform voor het huren en verhuren van inspirerende vergaderruimtes op Schiphol, maakt na 1 jaar de balans op. We zien drie opvallende uitkomsten ten opzichte van de livegang:

  • het aantal boekingen is verdubbeld,
  • het aanbod heeft zich verder uitgebreid van Central Business District naar Schiphol-Oost en -Noord en
  • de samenwerking met de bedrijven die een ruimte boeken en/of aanbieden is geoptimaliseerd.

Hoog tijd voor een aantal vervolgstappen, want Spacemaker voegt waarde toe voor ondernemers op Schiphol.

Groei met automatisering

Het concept heeft zich bewezen; de bezettingsgraad van de vergaderruimtes op en rondom Schiphol is (gedeeltelijk) geoptimaliseerd. Daarom is het nu tijd voor een belangrijke vervolgstap: er is een nieuwe website gebouwd met de focus op automatisering en professionalisering van het boekingsproces. Ruim een jaar na livegang worden er circa 40 ruimtes aangeboden en gemiddeld 50 boekingen per maand gedaan. Vraag en aanbod lopen goed en daarom is de overwegend handmatige backoffice vervangen door een geautomatiseerd systeem. Hierdoor kan Spacemaker groeien naar een groter aanbod en meer boekingen. Ook voor diegenen die ruimtes (ver)huren zal de automatisering een pluspunt zijn; elke aanvraag zal leiden tot één mail waarin alle informatie gebundeld is.

Inkomsten én nieuwe contacten

Ondernemingen die hun vergaderruimtes op Spacemaker aanbieden zien inkomsten tegemoet als die ruimtes geboekt worden. Zo ontstaan welkome inkomsten, maar ook nieuwe contacten met andere bedrijven in hetzelfde werkgebied. Expertises mengen zich en gaan nieuwe uitdagingen met elkaar aan. Spacemaker biedt uitkomst als je opeens een tekort hebt aan vergaderplekken. Er zijn inspirerende ruimtes te huur voor kleine en grote groepen, niet alleen in Central Business District, maar ook op Schiphol-Oost en Schiphol-Noord. Trouwens het aanbod van grote ruimtes mag nog wel toenemen, want de vraag is groot!

Gebundelde krachten

We zien efficiëntie bij de Hospitality Desks van de grotere ondernemingen op Schiphol. Ze bundelen alle aanvragen van collega’s voor vergaderruimtes of de leegstaande ruimtes die ze online aanbieden. Een voordeel hiervan is dat ze de kosten voor boekingen van externe vergaderzalen in de hand houden. Een ander voordeel is dat er intensieve samenwerkingen tussen Schiphol Real Estate, die als initiatiefnemer ook de back office van Spacemaker verzorgt, en grote gebruikers en aanbieders is ontstaan. Dit leverde waardevolle inzichten op voor de vervolgstappen zoals de automatisering van het boekingsproces.

Smart AirportCity

Spacemaker is een van de stappen die we zetten om dichter bij ons doel ‘Schiphol Smart AirportCity’ te komen. We kijken uit naar de effecten van de doorontwikkeling van Spacemaker en zijn trots op het huidige resultaat. Minder vergaderruimtes staan onnodig leeg en ondernemers ontmoeten elkaar op Schiphol.

Ook een vergaderruimte in de aanbieding? Heel graag, want er is veel vraag naar. Wil je weten wat het aanbod is? Kijk dan op www.schipholspacemaker.nl.