Nieuws: Aangenaam werken in energiezuinig WTC op Schiphol

Hoe een comfortabel werkklimaat samengaat met energie besparen

Al in 2014 was kantoorverzamelgebouw WTC Schiphol Airport bezig een duurzaamheidsslag te maken waarvan huurders profijt zouden hebben. Het WTC-management sloot een nieuw type onderhoudscontract af om enerzijds het energieverbruik te verminderen en anderzijds het aangename werkklimaat voor huurders nog verder te optimaliseren. Met succes; de resultaten zijn boven verwachting. Ontdek wat dit nu en in de toekomst betekent voor alle huurders in dit WTC op Schiphol.

Gepubliceerd op: 24 oktober 2019

De eerste stappen richting een duurzamere werkomgeving

Binnen het duurzame gebouwbeheerbeleid van WTC Schiphol Airport was het vernieuwen van het onderhoudscontract met contractpartner ENGIE de eerste concrete stap die in 2014 genomen kon worden. In het eerste Duurzaam Beheer en Onderhoudscontract van Nederland werden afspraken gemaakt over zowel energiebesparingen – door bestaande regelsystemen beter te monitoren en te optimaliseren – als over het behouden van een comfortabel werkklimaat voor huurders – door bijvoorbeeld minder temperatuurafwijkingen te realiseren in de kantoren.

Om zowel een aangenaam werkklimaat als energiebesparing te realiseren, is automatisering van het monitoringsproces volgens Arie Kraaijenoord, Technisch Property Manager bij WTC Schiphol Airport, niet genoeg: “Het kan wel eens voorkomen dat ergens een sensor, tijdklok of koelingselement kapotgaat. Systemen zijn in staat om een dergelijk mankement automatisch op te vangen. Zo’n storing hoeft dus niet per definitie tot een klacht over het klimaat te leiden. Wel gaat daarmee energie verloren. En dat wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Daarom hebben we fysieke controles ingesteld waarbij een onderhoudsmonteur dit soort mankementen sneller ontdekt en oplost. Zo kunnen we proactief onderhoud uitvoeren waardoor we het klimaatcomfort verbeteren en er geen onnodige energie verloren gaat.”

energiezuinig wtc schiphol02

Resultaten zijn boven verwachting

Na ingang van het nieuwe onderhoudscontract is het nog niet voorgekomen dat er minder energie bespaard is dan vooraf afgesproken. In tegendeel: de resultaten zijn boven verwachting. “In het eerste jaar zagen we onmiddellijk resultaat”, vertelt Arie. “De installatie is toen scherper afgesteld waardoor we voornamelijk op het gasverbruik hebben bespaard. In de jaren daarna hebben we ieder jaar weer meer bespaard dan dat er voorspeld was. We zien hier zelfs een stijgende lijn in. In 2018 verbruikten we bijvoorbeeld 39% minder gas dan in 2013. Daarnaast was het elektragebruik in 2018 15% lager ten opzichte van 2013.”

Een ander positief resultaat is de afname van het aantal klachten vanuit huurders over het werkklimaat. Arie: “Het blijft een afweging tussen het besparen van energie en het behouden van comfort voor huurders. Maar voor ons staat klimaatcomfort altijd voorop. Daarom maken we samen met onze huurders bepaalde compromissen, bijvoorbeeld over de temperatuur of de verlichting in bepaalde ruimtes. Omdat dat dat echt in overleg gebeurt, zien we – dankzij monitoring – dat het aantal klimaatklachten vanuit huurders over de jaren afneemt”, aldus Arie.

energiezuinig wtc schiphol 03

We geven ons deel van de energieopbrengsten terug aan onze huurders. Daarmee verlagen we de energiecomponent in hun servicekosten.
Arie Kraaijenoord, Technisch Property Manager WTC Schiphol Airport

Compensatie van servicekosten voor huurders

WTC Schiphol Airport deelt de opbrengsten van de energiebesparingen met ENGIE. Dat is contractueel vastgelegd en een stimulans om door te blijven gaan met de succesvolle, energiebesparende maatregelen. Zelf laat WTC Schiphol Airport haar deel van de opbrengsten ten gunste komen van de huurders van de kantoorruimtes in WTC. “We geven ons deel van de energieopbrengsten terug aan onze huurders. Daarmee verlagen we de energiecomponent in hun servicekosten”, legt Arie uit.

energiezuinig wtc schiphol04

Toekomstbeeld: smart building

Omdat het WTC Schiphol Airport veel waarde hecht aan het belang van haar huurders en aan het realiseren van een comfortabel werkklimaat, wil ze haar huurders meer betrekken in het duurzaamheidsbeleid.

Momenteel is de energiedata, naast WTC Schiphol Airport als eigenaar van de data, alleen in te zien door de energieleverancier. Arie: “Uiteindelijk willen we ernaartoe dat huurders hun eigen energiedata in kunnen zien en dat individuele metingen mogelijk zijn. Op deze manier worden huurders bewust gemaakt van hun gebruik. Dit hopen we de komende jaren te realiseren, want we transformeren WTC Schiphol Airport stap voor stap tot een ‘smart building’.”

Benieuwd hoe Schiphol Real Estate haar kantoren nu al slimmer maakt? Lees hier over de verschillende technologieën en toepassingen.