Interview Peter Flierman en Janny Postma: Doe het zelf in Vertrekhal 1

Met het project Herontwikkeling Vertrek & Lounge 1 wil Schiphol meer ruimte creëren voor security en check-in. Uitbreiding van de security wordt opgelost met een nieuwe tussenverdieping, maar meer check-inrijen bouwen op de begane grond is nog niet zo eenvoudig. Daarom besloten programma manager Peter Flierman en proces developer Janny Postma een andere weg in te slaan. ‘In plaats van meer check-in, kiezen we voor slimmer en sneller.’

Van ouderwetse balies naar moderne machines

In Vertrekhal 2 en 3 staan ze al: selfservice drop-offpoints. Apparaten waarmee je zelf je koffers weegt, labelt en ze het vliegtuig in stuurt. Tijdens het ontwerp en de verbouwing van Vertrekhal 1, ontstond ook daar het idee om de ‘gewone’ check-inbalies te vervangen voor moderne machines. ‘Om een aantal redenen’, vertelt Peter. ‘Onderzoeken laten bijvoorbeeld zien dat steeds meer mensen het prettig vinden om zelf controle te hebben over hun reisproces. Deze drop-offpoints helpen daarbij.’ Janny vult aan: ‘We wilden graag acht extra check-in balies. Maar tijdens het ontwerpproces bleek het lastig om die in de hal te passen en meten. Zeker in combinatie met onze andere wensen, zoals een 11 meter brede ruimte voor passagiers om te lopen.’

Zelf de koffers erin

Naast een aantal bemande check-inbalies, is Vertrekhal 1 na de verbouwing 20 selfservice drop-offpoints rijker. Peter: ‘Tijdens piekuren helpen die 1300 tot 1400 reizigers op weg. Het apparaat is een grote, witte machine met een klep aan de voorzijde. Nadat je hebt ingecheckt, gaat die open en kun je er je koffer in zetten. Het apparaat checkt dan het gewicht, formaat, veiligheidsaspecten et cetera. En natuurlijk zorgt hij ook dat je koffer op de juiste plek terechtkomt.’

Selfservice wordt het uitgangspunt

Hoewel er een aantal bemande balies komen in Vertrekhal 1, wordt selfservice op balierijen 1 tot en met 3 het uitgangspunt. ‘Het idee is dat in principe iedereen die economyclass vliegt, straks zelf de check-in en afgifte van zijn of haar bagage regelt’, zegt Janny. ‘Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Mensen die slecht ter been zijn, met kinderen reizen of afwijkende bagage hebben, kunnen altijd terecht bij een van de gewone balies. Een surfplank past namelijk niet in het selfservice drop-off point. En met rennende en springende kinderen om je heen en meerdere koffers, is het ook prettig als iemand je een handje helpt.’

Net als de kassa’s bij Albert Heijn

Janny en Peter kunnen het zich wel voorstellen dat veel reizigers het spannend vinden om zelf hun bagage af te geven. ‘Maar het wordt snel normaal’, zegt Janny. ‘De eerste keer dat je zelf dat bagagelabel om je koffer plakt, is het nog wat onwennig. Maar bij koffer twee en drie weet je niet beter.’ Natuurlijk kunnen reizigers ook bij selfservice nog altijd om hulp vragen. ‘Er lopen voldoende medewerkers van de airlines rond om te ondersteunen’, zegt Peter. ‘Denk aan de doe-het-zelfkassa’s bij Albert Heijn. Dat is een soortgelijk concept. Je doet het zelf, maar er staat altijd iemand achter je om te helpen als je ergens niet uitkomt.’

Bedoeld voor alle airlines

Om het nog iets makkelijker te maken, heten de selfservice drop-offpoints eigenlijk common use drop-offpoints. Afgekort: CUSSDOPS. ‘Common use betekent dat in principe alle airlines die naar Schengenlanden vliegen en inchecken op balierij 1 tot en met 3, de machines kunnen gebruiken’, zegt Janny. ‘Het is dus niet zo dat twee apparaten voor Lufthansa bestemd zijn, twee voor SAS, enzovoorts. Ze zijn door elkaar heen te gebruiken, ook met gelijktijdige vluchten.’ Peter: ‘Op die manier kunnen we de rijen veel gelijkmatiger verdelen en de capaciteit voor airlines aanpassen aan de behoefte op dat moment.’

Koffers droppen en door

Met de 20 drop-off points maakt Schiphol volgens Peter grote efficiencyslagen. ‘Niet alleen omdat we de rijen gelijkmatiger verdelen, maar ook omdat reizigers niet langer hoeven te wachten tot een balie open is om hun bagage af te geven. De apparaten zijn ook bruikbaar voor mensen die al een stuk vroeger naar de luchthaven zijn gekomen.’ Janny vult aan: ‘Dat gebeurt toch vaak, dat mensen al uren te vroeg aanwezig zijn en in de flow van Vertrekhal 1 moeten wachten. Waardoor op een gegeven moment iedereen elkaar in de weg loopt. Straks is het koffers droppen en door naar de security.’

Van uitbreiding naar innovatie

Waar het project Herontwikkeling Vertrek & Lounge 1 als capaciteitsproject begon, pakt het in de praktijk ook uit als innovatiemogelijkheid. Janny: ‘We pakken een heleboel zaken zo slim mogelijk aan. Onder andere met de drop-off points, maar we bouwen nu ook trappen en liften buiten de gevel, zodat binnen meer ruimte overblijft. En we werken aan nieuwe routes, zodat reizigers die thuis al hebben ingecheckt en alleen met handbagage reizen, überhaupt niet meer in de buurt van de check-in hoeven te komen. Zij kunnen straks rechtstreeks naar de security op de mezzanine. Zo verminderen we de druk op de flow in de vertrekhal.’ Peter besluit: ‘Eigenlijk hopen we dat met deze innovaties de wachtrijen in Vertrekhal 1 voorgoed verleden tijd zijn.’