Interview Amanda Boes: Van een gesloten naar een open karakter

Zo hard als reizigers rennen om hun vlucht te halen, zo hard rennen ook de bouwlieden op Schiphol die de pieren F en G verbeteren. Waarom? ‘Om reizigers straks met veel plezier op hun vlucht te laten wachten’, aldus Amanda Boes, senior projectmanager.

Door de invoering van centrale security is de decentrale security op de F en G pieren overbodig. Daarom richten we de gates opnieuw in. Amanda: ‘We willen de kwaliteitsperceptie verhogen en de pieren een commerciële impuls geven zodat de reiziger meer kwaliteit van wachten gaat ervaren. Dit doen we door open en comfortabele wachtruimtes bij de gates te creëren. Voorzien van meer licht, luxe sanitair en extra horeca en retail.’

Een update van de upgrade

De upgrade van de F- en G-pier is in volle gang. Op de wortel van de G-pier is een aantal winkels en horeca gebouwd en een nieuwe toiletgroep conform het Toilet Spa concept geopend. Dit deelproject is voor 95% afgerond. Het plafond moet nog worden dichtgemaakt en er worden nog enkele installatiewerkzaamheden uitgevoerd. Begin 2019 zal de Wortel G-pier gereed zijn.

De F-pier en de steel van de G-pier zijn voor 70% af. In de zomer van 2018 is een nieuwe toiletgroep bij G6 geopend en een nieuw horecaconcept, MOODs bij F5. In het hart van de F-pier zijn we een commercieel plein aan het realiseren. Straks vind je hier Dutch Discoveries, een See Buy Fly-winkel en een WHSmith.

Eind 2018 ronden we het zitgedeelte in het videgebied op de F-pier af. Naast zitplaatsen zijn hier ook twee grote tafels met echte hoge bomen te vinden. Wat past bij de groene uitstraling die we willen creëren. Zo zie je bijvoorbeeld op het hart van de F-pier terrazzovloeren en natuurstenen wanden die ook op de rest van de pieren terug gaan komen. Dit zorgt voor eenheid in uitstraling.

Blik op de toekomst

1 maart 2019 is de upgrade van de F en G pieren helemaal af. Dat betekent niet alleen meer comfort voor reizigers, ook medewerkers van airlines en business partners zullen meer kwaliteit ervaren. ‘Reizigers kunnen zo op een ontspannen manier werken, ontspannen en winkelen. Elke pier is voorzien van een commercieel hart en de wachtgebieden van de gates bieden meer zitcomfort voor diverse type reizigers. Het is een innovatief en duurzaam project dat tot een prachtig resultaat leidt’, aldus Amanda.

Nu vragen? Straks een antwoord

tomorrow@schiphol.nl