Airside

Airside, het gebied op Schiphol waar de vliegtuigen staan opgesteld, gaat flink op de schop. We bouwen daar een nieuwe pier en terminal en creëren extra vliegtuigopstelplaatsen. Veel werk, want hiervoor gaat bijna alles veranderen. Rijbanen, opstelplaatsen, taxibanen, terminals... Wat eigenlijk niet?

Ruimte voor extra vliegtuigen en reizigers

Het vraagt een strakke planning om alle plannen aan airside in goede banen te leiden. Reizigers en ook medewerkers van Schiphol gaan veel merken van de werkzaamheden. Bijvoorbeeld omleidingen, bouwschotten en verplaatste parkeergarages. En medewerkers aan airside krijgen misschien te maken met andere (loop)routes. Natuurlijk beperken we de overlast waar mogelijk en bouwen we hard door aan extra ruimte voor vliegtuigen en reizigers.

Dit is de planning

Dit is de planning - airside project

Wie?

Schiphol stoomt zichzelf klaar voor de toekomst. We ontwikkelen een nieuwe pier en terminal, passen het stationsgebied aan, wijzigen de infrastructuur en richten parkeerfaciliteiten opnieuw in. Dit doen we om de groei van het aantal reizigers en vluchten op te vangen.

Wat?

Schiphol bouwt een nieuwe pier en terminal zodat iedereen ook in de toekomst soepel zijn of haar vlucht kan halen. Daar komt veel bij kijken. Nieuwe garages, een tijdelijke vertrekhal, andere routes, nieuwe bebording en nog veel meer.

Waar?

De nieuwe pier en terminal komen ten zuiden van Schiphol Plaza, op de locatie van de (voormalige) parkeergarage P2. Hij wordt ongeveer 150.000 vierkante meter groot.

Wanneer?

De nieuwe pier moet klaar zijn in 2019 klaar. De terminal nemen we in 2023 in gebruik. Op dit moment gebeurt er al veel om de bouw voor te bereiden. Zo leggen we een logistic hub aan en verandert parkeren per 1 oktober doordat P2 wordt gesloten.

Perform today. Create tomorrow.