Interview Krijn Hombrink: Iedereen in de wolken met Lounge 1

Gepubliceerd op: 11 december 2019

Een ruimte met levende bomen, winkels, werkplekken en relaxstoelen. Lichteffecten die je de juiste weg te wijzen. Een totale reorganisatie van de bestaande 13.000 m2 en maar liefst zo’n 6.000 m2 aan grondoppervlak erbij. Dat zijn enkele bijzondere onderdelen van het (bijna) definitieve nieuwe ontwerp van Lounge 1.

‘De huidige lounge is te klein voor het aantal passagiers dat er dagelijks doorheen loopt. Op drukke tijden ontstaan er echt bottlenecks, vooral waar passagiersstromen elkaar kruisen. Ook is de inrichting verouderd en aan een reorganisatie toe’, vertelt projectleider Krijn Hombrink.

Een voorbeeld. ‘Neem nu het gebied bij de wortel van de C-pier, met horeca, zitgebied en transferbalies van KLM en P3: je zit daar op een van de mooiste plekken van de terminal. Het is een hoge ruimte en je zou daar heel goed naar buiten kunnen kijken, maar het is nu totaal verrommeld. Dat is op z’n minst een gemiste kans.’

Passagiersbeleving

Om de passagiersbeleving, de kwaliteit én de veiligheid van Lounge 1 omhoog te krikken, besloot Schiphol zowel de huisarchitecten, Benthem Crouwel Architecten samen met NACO (BCN), als een interieurarchitect, Zenber Architecten, aan het werk te zetten. Doel: zorg voor rust en overzicht, maar let er ook op dat het ‘leuk’ is.’

Leuk? ‘Alles draait in de nieuwe inrichting om passagiersbeleving. Na het stressmoment van de securityfilter komen de passagiers in de loungeruimte, waar ze kunnen winkelen, werken en relaxen. We vinden het belangrijk dat deze ruimte comfort, rust en overzicht biedt. Maar het moet op een positieve manier ook prikkelen. Dat zijn aspecten die passagiers kwaliteitsbeleving noemen.’

Opsplitsing flowruimte

Wat gaat er allemaal veranderen? ‘De meest opvallende – functionele – verandering is dat we de belangrijkste ‘hoofdflow’ opsplitsten in twee gescheiden passagiersstromen: één aan landzijde voor de vertrekkende flow en één aan airside voor de mensen die aankomen of een transfer boeken. Dit voorkomt dat deze passagiersstromen elkaar kruisen.

Deze splitsing van de kruisende hoofdstroom is mogelijk, omdat de nieuwe lounge 6.000 m2 groter wordt. Belangrijkste toevoegingen zijn het kantoorgedeelte waar nu hoofdzakelijk het KLM crewcenter zit (ca. 4.000 m2) én een nieuwe aanbouw aan landzijde, het Cockpitplein, aan het einde van de lounge richting de B- en C-pier (ca. 1.800m2).

Dit is de grootste kwaliteitsverbetering wat mij betreft: Een verdubbeling van de hoofdflow. Beide flowruimtes worden 12 meter breed.’

Land, lucht en wolken

‘Aan een interieurarchitect hebben we toen gevraagd: hoe zou je dit vertalen in een nieuw ontwerp? Zenber Architecten kwam met het idee van een lucht-, land- en wolkenzone, ondersteund door kleuren, vormen en licht. Zo krijgt de flowruimte aan landzijde warme kleuren. Ook is er een lange, glooiende houten wand met uitsparingen voor de winkelgevels. Dat zorgt voor een rustige uitstraling en overzicht.

De flowruimte aan airside krijgt voornamelijk blauwtonen en is zo veel mogelijk open gehouden met volop daglicht en zicht op de vliegtuigen. De dichte winkels hebben hier plaatsgemaakt voor zitplekken en horeca, zodat je altijd contact met buiten houdt. Het heeft een veel luchtiger karakter.’

Eyecatcher: de Cloud

Ook met licht is volop gespeeld. Een van de eyecatchers in het nieuwe ontwerp is beslist de golvende witte vorm waarlangs de passagiersstromen zich splitsen, meent Krijn. ‘In het ontwerp heet deze middenzone ‘de Cloud’. Tussen lucht(zijde) en land(zijde) bevinden zich immers de wolken.

Voor de wanden van deze vorm is een creatief lichtontwerp gemaakt met ledverlichting achter een translucente (doorschijnende) gevel. Het geeft sowieso een mooi lichteffect, maar we kunnen passagiers daarmee ook helpen de juiste looprichting te vinden met vloeiende patronen en wisselende lichtsterktes.’

Levend groen

Naast lucht-, aardse en wolkensferen en overal speling met licht(inval) mogen ook levende bomen en ander groen natuurlijk niet ontbreken, net als elders op Schiphol. ‘We weten van passagiers dat ze het heel fijn vinden als er ook wat groen is in de buurt. Het geeft comfort en rust. Daarnaast komt er veel meer variatie in type zitplekken; de passagiers hebben straks echt wat kiezen.’

ontwerp-lounge-1-990x644

CO2-reductie en energiebesparing

Ten slotte: wat zie je straks niet, maar is er dan wel? ‘Schiphol vindt duurzaamheid belangrijk. Dit uit zich ook in het nieuwe ontwerp van Lounge 1. Een voorbeeld: om de temperatuur in de lounge voor passagiers behaaglijk te houden, pompen we voortdurend voorverwarmde of gekoelde lucht in de ruimte.

Samen met onze installatieadviseur Halmos hebben we besloten het oude systeem volledig te vervangen door de meest moderne en energie-efficiënte systemen, geplaatst boven op het dak van de terminal.’

Ook de bekleding van de banken in de zitgedeeltes is duurzaam. ‘We gebruiken bijvoorbeeld natuurlijk vilt of gerecycled leer. Dat zijn materialen met een lage CO2-print. Ook kunnen we de banken makkelijk demonteren, zodat we alleen het zitvlak hoeven te vervangen als dat versleten is.’

Ontwerp versterkt functie

Tevreden met het nieuwe ontwerp? ‘Als je 20.000 vierkante meter hebt, denk je ‘dat is ontzettend veel’, maar als je bedenkt wat er allemaal op die oppervlakte moet gebeuren, dan kom je eigenlijk nog 20.000 tekort. Maar we zijn er goed in geslaagd om alle functies binnen Lounge 1 een nieuwe plek te geven en tegelijk meer rust en overzicht te bieden.

Vormen en lichteffecten in het nieuwe ontwerp helpen de passagiers bovendien op een natuurlijke manier hun weg te vinden. Vooral op het moment dat de interieur- en lichtarchitect met het lichtontwerp van de Cloud aankwam, viel voor mij alles op z’n plek: ‘look & feel’, kleur, vorm en licht ondersteunen de functie van de ruimte.’

ontwerp-lounge-1-2