Interview Wouter Slotman & William de Graaf: Nieuwe vleugel parkeergarage P1

Meer reizigers en meer vluchten betekent meer behoefte aan parkeerplaatsen. Daarvoor wordt onder andere parkeergarage P1 uitgebreid. Vanuit Schiphol is Wouter Slotman hiervoor verantwoordelijk. Zijn rechterhand is William de Graaf van bouwbedrijf Ballast Nedam. Samen met hun teams zorgen de mannen dat eind september de eerste bezoekers hun auto kwijt kunnen.

Projectmanager Wouter Slotman

Contouren rijzen op

Op de plaats van het voormalige Hilton hotel rijzen de contouren op van een nieuwe parkeergarage. Het gaat om een extensie van parkeergarage P1, waar meer dan 500 extra parkeerplaatsen komen. Het afgelopen jaar was Wouter Slotman developer voor dit project, later kwamen daar zijn taken als projectmanager bij. ‘Net als alle parkeergarages op Schiphol moet deze aanbouw aan veel eisen voldoen’, vertelt hij. ‘Denk aan brandveiligheid, onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid. En ondertussen hebben we maar een aantal maanden om te bouwen.’

Veel partijen, veel wensen

Onder de speed dial van Wouter staat projectmanager William de Graaf van Ballast Nedam, die de werkzaamheden in goede banen leidt. Eerder bouwde hij al parkeergarage P3. ‘De projecten op Schiphol zijn boeiend en dynamisch, maar ook ingewikkeld’, vertelt hij. ‘We hebben te maken met veel partijen en veel wensen. Daardoor blijft het schipperen tussen wijzigingen en deadlines. Gelukkig liggen we op schema, mede dankzij de keuzes die we hebben gemaakt qua constructie en vaste partners. De fundering ligt voor een groot deel en de belangrijkste staalconstructies staan.’ Wouter: ‘Met het oog op de toekomst zijn die verzwaard, zodat er ooit nog drie verdiepingen bovenop kunnen.’

Het beste plan

Wouter is blij met de samenwerking met Ballast Nedam. ‘Zij wonnen terecht de tender. Onder meer omdat ze qua planning en aantal parkeerplaatsen met het beste plan kwamen. Ze werken veel met prefab-materialen, waardoor de bouw vlot verloopt.’ William vult aan: ‘Dat is ook nodig, want we hebben pas in mei de eerste palen geboord. Eind september moeten de eerste bezoekers hun auto kwijt kunnen. Dat is waanzinnig snel.’

Schiphol en reizigers blij

Bij de bouw zijn nog veel meer partijen betrokken. Bijvoorbeeld bedrijven die zorgen voor cameratoezicht, brandmelders, ontruimingsinstallaties en meer. ‘Dat moet goed aansluiten op onze planning’, zegt William. Gelukkig voorziet hij weinig problemen. ‘Zolang het weer meezit en we in augustus minimaal zes droge dagen achter elkaar hebben om het dak te coaten. Als dat waterdicht is, kan binnen iedereen aan de slag. Met verlichting, belijning, elektra, noem maar op. We hebben een paar weken speling, dus het moet lukken om Schiphol én reizigers blij te maken.’ Wouter valt hem bij: ‘Zeker. Dat gaat gewoon lukken.’