Interview Perry van Kan: Nieuwe hal, nieuwe apparatuur

‘Wij regelen het IT-gedeelte van de herinrichting van Vertrek & Lounge 1.’ In één zin vat project manager Perry van Kan zo twee jaar werk samen. Samen met zijn collega’s is hij verantwoordelijk voor de nieuwe IT en securityapparatuur in de vernieuwde vertrekhal. ‘De ontwikkelingen staan geen dag stil.’

Van scanners tot schermen

Het project Herontwikkeling Vertrek & Lounge 1 startte begin 2018 om ruimte te maken voor meer reizigers en meer security capaciteit. Daarvoor is een grootschalige verbouwing nodig. Zo komt er onder meer een nieuwe mezzaninevloer in de vertrekhal waar het nieuwe securityfilter op komt. ‘Als dat allemaal is gebeurd, komen wij in beeld’, vertelt project manager Perry. Want er zijn een heleboel technische middelen nodig om een vertrekhal draaiende te krijgen. En te houden. Denk aan de security lanes voor de controle van handbagage. Of de security scanner waar je als reiziger zelf doorheen moet. En natuurlijk nog balies, schermen, camera’s en veel meer.’

Functies behouden

De ontwikkelingen in Vertrekhal 1 staan geen dag stil. ‘De afgelopen tijd zijn we vanuit IT vooral bezig geweest om ruimte te maken voor de verbouwing, vertelt Perry. ‘We hebben bijvoorbeeld schermen en andere spullen verwijderd. Maar omdat de hal tijdens de verbouwing gewoon in gebruik blijft, zoeken we steeds naar oplossingen om geen operationele problemen te veroorzaken.’ Hij geeft een voorbeeld. ‘Afgelopen maand moest een paal met schermen aan de kant in verband met de bouw van de mezzaninevloer. Maar die schermen zijn nodig om de reizigers te informeren, dus uiteindelijk hebben we de paal ingekort om toch de functies te behouden.’

Seamless flow

Hoewel er al best wat klussen zijn geklaard, komt het echte IT-werk er nog aan voor Perry en zijn collega’s. ‘In totaal werken we met ongeveer 35 mensen aan de technische update van Vertrek & Lounge 1’, zegt hij. ‘Schiphol wil reizigers de komende jaren steeds meer een seamless flow bieden.’ Hij legt uit: ‘Dat houdt in dat reizigers zo snel en makkelijk mogelijk het hele reisproces doorlopen en ontspannen aan hun vlucht kunnen beginnen. Wij ondersteunen daarbij met bijpassende IT-oplossingen.’

Grotere en snellere security lanes

IN Ouwe-Tonge in Zuid-Holland staat de fabriek die de nieuwe security lanes bouwt. Perry: ‘Voorheen waren dat X-rays, de röntgenapparatuur waarbij je handbagage in een bakje stopte die via één scherm werd gecontroleerd. De nieuwe lanes worden voorzien van CT-scans. Eigenlijk het grotere en slimmere broertje van de apparatuur die we hadden. Dankzij maar liefst drie generatoren hoeven reizigers straks hun laptops, telefoons en vloeistoffen niet meer uit hun tassen te halen. Dat kan blijven zitten voor dezelfde, grondige controle.’ Met groter bedoelt Perry trouwens letterlijk groter, want de nieuwe CT scans nemen twee keer zoveel ruimte in beslag en wegen 2000 kilo. Een verschilletje met de 700 kilo van de voormalige X-rays.

Nieuwste snufjes

Niet alleen voor reizigers, ook voor luchthavenpersoneel biedt de nieuwe apparatuur voordelen. ‘De nieuwe security lanes krijgen bijvoorbeeld een bakretoursysteem’, vertelt Perry. ‘Medewerkers hoeven daardoor niet steeds heen en weer te rennen met mandjes. Aan het einde van de lopende band, zakken de bakken naar beneden en komen aan de voorkant van de security lane weer naar boven.’ Hij vergelijkt: ‘Net zoiets als de ballen op een bowlingbaan.’

Zo kort mogelijk in het securityfilter

Tussen nu en 2020 komen op de nieuwe mezzanine vloer in totaal 21 security lanes te staan.
‘Alles wat we bedenken en plaatsen, heeft als doel te zorgen dat mensen zo min mogelijk tijd nodig hebben in het securityfilter. En dus zo snel mogelijk kunnen genieten van de Lounge, die binnenkort veel meer ruimte biedt voor vertier en ontspanning.’