Interview Hilde Eijkelkamp: Verbouwing Lounge 1: een logistieke uitdaging

Het ontwerptraject van de nieuwe Lounge 1 is in volle gang. Maar bij zo’n verbouwing komt veel meer kijken. Hilde Eijkelkamp van Projectbureau Luchthaven Schiphol (PLUS) buigt zich al maanden over de praktische kant.

Dat is meteen ook de grootste uitdaging, vertelt Eijkelkamp. ‘Bouwen met de winkel open betekent dat je niet alles in één keer kunt doen; alles moet stapje voor stapje en je moet iedereen tevreden houden. Daardoor ontstaat eigenlijk een levensgrote puzzel die moet worden opgelost, waarbij we moeten zorgen dat het aanbod in de Lounge voor passagiers op niveau blijft.’ Ook mag de zogeheten flow niet onderbroken worden: reizigers moeten tijdens de verbouwing te allen tijde zonder obstakels van de terminal naar de pieren kunnen lopen. ‘En de loopruimte heeft een minimale breedte, dus moeten we goed kijken tot waar we bouwschotten kunnen plaatsen.’

Extra ruimte

Daarbij probeert Schiphol ervoor te zorgen dat de winkeliers in de vertrekhal geen inkomsten derven. Veel winkels in Lounge 1 blijven tijdens de verbouwing dan ook gewoon open, soms met behulp van een tijdelijke winkel. Eijkelkamp: ‘Het voordeel is dat we er veel ruimte bij krijgen, omdat het bemanningscentrum van KLM is verhuisd. Veel winkels en horeca krijgen daarom eerst een nieuwe locatie. Daarna kunnen de oude locaties worden opgeknapt voor nieuwe ondernemers.’

Overleggen, aanpassen, terugkoppelen

Deze randvoorwaarden maken de verbouwing van Lounge 1 tot een enorme logistieke uitdaging. Eijkelkamp is als Junior Projectmanager van PLUS daarom voortdurend in gesprek met stakeholders en andere betrokkenen over de fasering. Eijkelkamp: ‘Met de informatie uit deze gesprekken maak ik een soort stripboek waarin in verschillende stappen uitgelegd wordt wat er wanneer moet gebeuren en in welke volgorde. Zodat niet-bouwkundigen ook snappen wat er op de tekeningen staat.’

Veiligheid voorop

Deze tekeningen worden continu afgestemd op iedereens wensen, aan de hand van de gesprekken die Eijkelkamp voert. ‘En als we straks een aannemer hebben die dit project gaat uitvoeren, bekijkt die ze weer opnieuw. Of het allemaal haalbaar is of juist efficiënter kan.’ Maar dat niet alleen: de hele verbouwing moet vooral ook veilig verlopen. Werkzaamheden die meer risico’s met zich met zich meebrengen of veel overlast veroorzaken, worden daarom vooral ’s nachts gepland, als er minder reizigers zijn. Tijdens de zomerpiek wordt er zelfs helemaal niet gebouwd. Het is dan te druk.

Alles door de securitycheck

Ook grote leveringen van bouwmaterialen gebeuren ’s nachts. Eijkelkamp: ‘Al die grote vrachtwagens moeten ergens parkeren en daarna moeten alle spullen nog naar binnen worden gebracht. Dat kan dan via de voorkant van de vertrekhal of via de achterkant.’ Maar hoe het ook binnenkomt, alle materialen moeten sowieso langs de security, omdat de verbouwing plaatsvindt in een gebied dat zich aan de zogeheten airside bevindt, oftewel het hele gebied achter de security.

Wanneer de grote verbouwing precies van start gaat, kan Eijkelkamp nog niet zeggen. ‘De ontwerpfase is nog niet afgerond en dan volgt nog het aanbestedingstraject.’ De verbouwing zelf zal dan naar verwachting nog een paar jaar in beslag nemen. Nog even geduld dus.