Interview Coen van der Zwaag: Hijsen maar!

Heb je ze zien staan, de grote hijskranen op de voorrijweg bij de terminal? Ze staan daar met enige regelmaat om nieuwe staalconstructies voor de verbouwing van Vertrek & Lounge 1 naar het dak te hijsen. Coen van der Zwaag en zijn collega’s faciliteren dat er iedere avond een kraan staat als dat nodig is. ‘Een beetje omslachtig, maar noodzakelijk.’

Tot de zomer nog hijskranen

‘De laatste weken zijn we druk met de hijswerkzaamheden’, vertelt Works Advisor Coen van der Zwaag. ‘We moeten tonnen staal naar boven hijsen, ongeveer 15 ton per nacht. Die grote hoeveelheden zijn bedoeld voor de constructie van het nieuwe bedrijfsrestaurant op niveau 3 in terminal 1. ‘Voor de meivakantie hebben we al veel gedaan en afgelopen week hebben we het werk afgerond. Klaar zijn we nog niet, want er moet onder meer nog beton naar boven. Dus tot de zomer zijn de grote hijskranen nog regelmatig te zien. En betonpompen natuurlijk ook.’

Vloerbelasting, veiligheid en files

Om geen files te veroorzaken op de voorrijweg, worden de hijskranen iedere avond opgezet en in het holst van de nacht weer afgebroken. Coen: ‘Klinkt omslachtig, maar zo kan het werk relatief snel gebeuren zonder overlast voor taxi’s, bussen of hulpdiensten. De weg voor de terminal is een drukbezette baan. Als we daar overdag hijskranen neerzetten en het verkeer omleiden, wordt Schiphol-Centrum één file. Dat kan niet. Bovendien moeten we rekening houden met de veiligheid van passagiers. We hijsen liever ’s nachts als het rustig is. Verder moeten we bijvoorbeeld ook rekening houden met de maximale vloerbelasting van de weg.’

De nodige maatregelen

Coen is de juiste persoon om in te schatten welke werkzaamheden verantwoord zijn, en wat vervolgens de beste werkwijze is. Veel aanvragen voor werkvergunningen van de bouwprojecten komen bij hem binnen. ‘Die aanvragen toets ik, samen met mijn collega’s. Op welk tijdstip kunnen we werkzaamheden het beste uitvoeren? Moeten we extra maatregelen treffen? Partijen informeren?’
De verbouwing van Vertrek & Lounge 1 is een groot en complex project met veel belangen. Het moet snel. Het moet veilig. Het moet goed. Dat vraagt zowel binnen als buiten om een kritische blik en de nodige maatregelen.’