Interview Anwar Hassan: Het hoe en wat van BIM

Wat zit er aan materiaal in een gebouw? Hoeveel puin komt eruit bij een verbouwing? En wat moet daarmee gebeuren? Het zijn zomaar wat vragen waarop Anwar Hassan, projectmanager Herinrichting Terminal 1, in de toekomst eenvoudig antwoord hoopt te geven. Hij is verantwoordelijk voor het BIM-proces waarbij elk hoekje en kiertje van het project Vertrek en Lounge 1 op Schiphol in 3D in kaart wordt gebracht.

Niet van echt te onderscheiden

Het projectgebied beslaat ongeveer 45.000 vierkante meter. De hoeveelheid leidingen, buizen, tegels en deuren is niet te tellen. Anwar: ‘Toch is het belangrijk dat we precies weten wat zich waar bevindt. Voor de veiligheid van passagiers, voor toekomstige renovaties en ook voor het onderhoud dat ons na de bouw wacht. BIM-modellen helpen daarbij. Met de BIM-bouwtekeningen kunnen we virtueel door het gebouw lopen; niet van echt te onderscheiden. Heeft een wand reparatie nodig? Dan zien de aannemers in één klik de bouwperiode, materialen, afmetingen en nog meer productinformatie. Dat maakt het onderhoud minder foutgevoelig en op termijn ook een stuk makkelijker en voordeliger door minder faalkosten.’

In elkaar puzzelen

Toegegeven: aan het begin van zo’n project betekent BIM vooral investeren. ‘Voor de herinrichting van Vertrek en Lounge 1 hebben we ontzettend veel tijd en geld gestoken in het vullen van het model’, zegt Anwar. ‘Een groot deel moesten we overtekenen van de oude, ‘platte’ bouwtekeningen. De rest hebben we op locatie gescand met de nieuwste scantechnologieën. Dat alles hebben we in elkaar gepuzzeld tot één driedimensionaal model van het projectgebied. Zeker weten, die tekening verdient zichzelf heel snel terug.’

Tot op de centimeter nauwkeurig

Naast het handige overzicht dat ze Schiphol bieden, heeft werken met de BIM-modellen nóg een groot voordeel. ‘Onze plattegronden en bouwtekeningen worden hierdoor steeds nauwkeuriger. Het is heel belangrijk dat we tot op de centimeter nauwkeurig weten of tekeningen kloppen. Bijvoorbeeld voor een architect die aan de slag gaat met een nieuw dak.’ Daarvoor zijn de 3D-bouwtekeningen overigens niet het enige instrument. ‘We doen ook steekproefsgewijze controles om te checken of de tekeningen inderdaad overeenkomen met de (af)metingen ter plekke.’

BIM als basis

Schiphol heeft de reputatie altijd naar het hoogste niveau te streven. Anwar: ‘Voor alles. Op het gebied van BIM geldt dat ook. Hoewel we als luchthaven wat laat zijn ingestapt, krijgen we nu van andere bedrijven terug dat ze onder de indruk zijn van de manier waarop we BIM inzetten. En vooral van de eisen die we aan onszelf stellen.’ Zelf is hij ook trots. ‘We werken nu ongeveer twee jaar met BIM. In het begin leek het wel of er voor iedere oplossing twee nieuwe vragen kwamen. Inmiddels zijn we zover dat ik me als projectmanager volop kan richten op de aansturing in plaats van problemen. Niemand ziet het, niemand merkt het, maar BIM is de basis van ons bouwproject.’