Nieuws: Werk aan de Kaagbaantunnel gestart

Reizigers merken er niets van maar medewerkers aan airside des te meer: de tunnel onder de Kaagbaan is gedeeltelijk buiten gebruik. Tot in juni 2019 is in de tunnel maar één rijbaan beschikbaar voor tankwagens, bagagekarretjes en al het andere verkeer dat van Schiphol-Centrum naar het Sierra platform rijdt, en terug. Op de andere rijbaan is aannemer Vialis aan het werk.

Gepubliceerd op: 13 december 2018

Veiligheid voorop

In zeven maanden bouwen we in de Kaagbaantunnel een aparte vluchtgang en installeren we onder andere veiligheidsventilatie, camerabewaking, slagbomen, infoborden en alle bijbehorende apparatuur en bekabeling. Daarmee voldoet de tunnel weer aan de wetgeving op het gebied van tunnel- en brandveiligheid. Net als de Buitenvelderttunnel, die nu ook onderhanden wordt genomen.

Uniek

Dat een tunnel in gebruik blijft bij dergelijke werkzaamheden gebeurt niet zo vaak. Maar op Schiphol hebben we te maken met een bijzondere situatie: er is maar één tunnelbuis en we hebben geen volwaardige alternatieve route voor alle typen verkeer door die tunnel. Mogelijke omleidingen gaan namelijk over of rond de kop van de Kaagbaan, een van de belangrijkste start- en landingsbanen op Schiphol. Om capaciteitsredenen is dat niet wenselijk. Daarom is dit een logische oplossing.