Nieuws: Ruimte maken voor nieuwe terminal

Na de zomer gaan de ‘Early & Enabling Works’ van start. Dit zijn 17 projecten die de bouwlocatie van de nieuwe terminal functievrij moeten maken. Dit betekent slopen, ontmantelen, ombouwen, verplaatsen en verleggen van kabels, wegen, winkels en routes. ‘De grootste uitdaging is de tijd’, zegt projectmanager Kim Flinterman.

Gepubliceerd op: 29 augustus 2019

‘De hot topics zijn de ontmanteling van de huidige connectie naar de B-pier, het verdwijnen van de security-doorlaatpost 58 voor personeel aan de westzijde van de B-pier, de bouw van de nieuwe tijdelijke connectie tussen de B- en C-pier, de herindeling van het Octaanplein en het omleggen van de RH weg’, zegt Flinterman. ‘Die projecten starten als eerste na de zomer.’

Vliegtuigparkeerplaatsen B13 en C4

De bundeling van werkzaamheden heeft nogal een impact, op allerlei stakeholders. ‘De afdeling Operations levert bijvoorbeeld twee vliegtuigopstelplaatsen in (B13 en C4) voor de komende vijf jaar om de bouw van de nieuwe verbinding tussen de B- en C-pier mogelijk te maken, de zogenoemde B-C-link’, legt Flinterman uit. Ook retailers als de Tribune Burgerbar, Grab & Fly en AKO Bookshop ondervinden de gevolgen: zij moeten weg op hun huidige locatie.

Herindeling Octaanplein

In oktober starten ook de werkzaamheden aan het Octaanplein, het plein met de vulpunten voor KLM Fuel Services. ‘Zoals je ziet loopt de stippellijn van de bouwlocatie van de nieuwe terminal hierdoorheen’, wijst Flinterman aan op de plattegrond die voor haar ligt. ‘De parkeerindeling van de fueltrucks, de wegenstructuur van de afhandelaren én de voetgangersroutes passen we hierop aan.’

Doorlaatpost 58 sluit

Doorlaatpost 58 sluit per 15 december, tegelijkertijd met de sluiting van de Havenmeesterweg. ‘Hiervoor in de plaats komt een tijdelijke doorlaatpost op de rand van het bouwterrein vlak bij het Octaanplein. Deze is bedoeld voor personeel dat via de westzijde binnenkomt. Het personeel dat met het openbaar vervoer komt of op P40 parkeert, verwijzen we naar de doorlaatpost in de S-passage, waarvan we de capaciteit gaan vergroten.’

Domino-effect van werkzaamheden

De werkzaamheden van de ‘Early & Enabling Works’ overlappen elkaar, starten gelijk op of volgen op elkaar. ‘Alles hangt met elkaar samen. Het is een soort domino-effect’, zegt Flinterman. ‘De grootste uitdaging is de tijd. Met hard werken en goed teamwork moet het lukken. Maar het is enorm complex.’ Lachend: ‘Ik moet eerlijk zeggen: als het allemaal makkelijk en vanzelf zou gaan, denk ik dat ik mij zou vervelen.’

Lees ook het interview met Kim Flinterman over de grootste uitdagingen bij de Early & Enabling Works